Leszbikusság

A 2019-ban elfogadott ötsávos hivatalos leszbikus zászló A régi leszbikus zászló Venus szimbólumokkal

A leszbikusság a homoszexualitás nők között megnyilvánuló formája.

A szó eredete a görög Leszbosz-szigetre (Λέσβος) vezethető vissza, ahol Szapphó görög költőnő (I. e. 628 körül, – I. e. 568 körül) élt és alkotott.

Történelem

Leszbikusok cunnilingus közben Leszbikusok ollózás közben Gustave Courbet: Alvás (1866)

A leszbikusság létezése a férfi homoszexualitás mellett az ókorban tény volt, Spártában megemlíti Plutarkhosz, Platón még filozófiailag is megpróbálta elmagyarázni ezen jelenség okát. (Megjegyzendő, hogy az akkori társadalmi felépítésben a homoszexualitás szerepe teljesen más volt, mint manapság.) Találunk leszbikus kapcsolatra vonatkozó írásos emlékeket az ősi Kínából, erotikus érintkezést, romantikus viszonyt megéneklő verseket a Heian-kor Japánjából. Az arab háremekben sem volt ritka, a helyzet jellegéből adódóan az ilyen kapcsolat: al-Hadi kalifa lefejezésre ítélt két lányt, akiket egymással való szeretkezésen kaptak rajta.

Az azonos neműekhez vonzódó személyeket a késő középkorban – kora újkorban, a jezsuiták megjelenésével kezdték el üldözni, mivel bűnnek tartották Isten ellen. Az adott időszak vallási és világi uralkodó eszméi Európában elképzelhetetlennek tartották megfelelően végrehajtott szexuális cselekményt nők között, férfi nélkül. A tizenkettedik században Etienne de Fougères a „Livre des manières” című munkájában (hozzávetőleges év: 1170) a leszbikusokról fejteget a kor csipkelődő stílusában, mint tyúkokról akik kakasokként viselkednek.

1797-ben de Sade márki is megemlékezik erről a szexuális magatartásról a Juliette története, avagy a bűn virágzása című regényében. A szabados életű arisztokrata a leszbikusságban is a lázadás lehetőségét látta és ezzel indította el főszereplőjét a teljes erkölcsi és morális züllés felé vezető úton.

Napjainkban egyre nagyobb bátorsággal áll egy-egy képviselője a nyilvánosság elé. (A köznyelv szerint „divat lett”.) A növekvő létszám annak az eredménye is, hogy a múltban és a közelmúltban, a nyugati kultúrákban végbemenő vagy még jelenleg is zajló változások hatására a nők jobban kontrollálhatják saját (szexuális) életüket.

Lásd még: LMBT-törvények listája.

Kultúra

Ismeretlen festő: Gabrielle d'Estrées és Duchesse de Villars portréja (Louvre)

Kevésbé jól szervezettek a férfi szubkultúrához képest, és körükben kevésbé gyakoriak a futó kapcsolatok. Néhány esetben együttműködés alakul ki a meleg férfiak és leszbikus nők között, de ellentétek is megfigyelhetők, különösen akkor, ha a nők részt vesznek feminista mozgalmakban is.

Az Egyesült Államokban írtak első alkalommal a kialakuló meleg és leszbikus identitásokról a rövid életű meleg és leszbikus újságokban, és itt jelentek meg először olyan röpiratok (például Radicalesbians, The Woman Identified Woman, Lavender Culture), amelyek az aktív politizálás fontosságát és egy fölszabadítási tendencia beindításának szükségességét propagálták. A politikai cselekvés egyik elemi összetevője a nyilvános és politikai föltárulkozás, a coming out volt.

A napjainkban születő meleg és leszbikus elméletek általában megkérdőjelezik az uralkodó orvosi és pszichiátriai homoszexualitás-képet (rendszerint a queer gondolkodás lehetőségeit elemezve), lebontják a leszbikus és meleg identitásokat övező sztereotípiákat, és föltérképezik a meleg és leszbikus identitások és identitáspolitikák tevékenységét az eltérő helyszíneken és korszakokban.

..olyan világban szeretnék élni, ahol a fiam nyugodtan lehetne Sarah, a lányom pedig James.
– Anne Koedt, leszbikus feminista

Mérsékeltebb külső szemlélők egyre inkább hangot adnak abbéli véleményüknek, hogy helytelen, ha a konzervatívabb szelleműekből gúnyt űznek, és bigottnak nevezik őket.

Szülés és az anyaság

A leszbikus pároknak gyakran vannak gyerekeik, bár igen nehéz a gyermeket maguknál tartani. Mielőtt határozatot hoznak a gyermek elhelyezéséről, előzetes döntést hoznak a felől, hogy a leszbikus anya alkalmas-e a szülői feladatok ellátására.

A fekete háromszög és más szimbólumok

Leszbikus szimbólum

A rózsaszín háromszöghöz, az egyik legismertebb, a meleg közösségben felismert szimbólumhoz hasonlóan a fekete háromszög is a második világháborús, náci Németországból származik. Bár a korabeli, Hitler által 1935-ben módosított német törvénykönyv 175-ös paragrafusa (amely tiltja a homoszexuális kapcsolatokat, magában foglalva az ölelést, csókot, és fantáziákat) nem terjedt ki név szerint a leszbikusokra, a fekete háromszög bizonyítottan az aszociális személyek jelzésére szolgált. Mivel a náci gondolatrendszer a nőkkel kapcsolatban a gyerekre, a konyhára és a templomra épült, a fekete háromszöget hordó rabok lehettek leszbikusok, prostituáltak, a gyermekszülést elutasító és egyéb „antiszociális” vonásokat mutató nők is.

Ahogyan a rózsaszín háromszög a szolidaritás és büszkeség jelképévé vált a férfiszimbólumok között, úgy lett a fekete háromszögnek hasonló jelentése a feministák és a leszbikusok számára.

(Megemlítendő érdekesség, hogy a csúcsával lefelé fordított háromszög jellegzetes női szimbólum, a vulva egyszerűsített rajza.)

Nemi szimbólumok

A nemi szimbólumok asztrológiai jelek.

MarsMars

A Mars tradicionálisan a férfi, a Vénusz a női szimbólum.

A leszbikusság kifejezésére a kettős, összekapcsolt Vénusz jelet alkalmazzák körülbelül az 1970-es évek végétől, de egyes feministák a „női testvériség” képi megjelenítésére alkalmazzák, ők a leszbikusság kifejezésére három összekapcsolt Vénusz szimbólumot használnak. (Ez utóbbit azonban egyesek a monogámia elutasításának is szokták fordítani.) Kettős Vénusz

A heteroszexualitás szimbóluma az összekapcsolt Mars és Vénusz jel.

A labrisz

A leszbikus feministák 1970-es évek óta használatos zászlaja (közepén az ókori amazonhadsseregek kétoldalú fegyverével a Labrisz bárddal)

A labrisz (labrüsz) kétoldalú bárd, az ősi matriarchális társadalmak elterjedt fegyvere és arató eszköze volt. A klasszikus görögben a neve peleküsz πέλεκυς, vagy szagarisz.

Magának a fegyvernek a története paleolitikumba, vagy neolitikumba nyúlik vissza, gyakori kapcsolatokkal a Földanyához (pld.Demeter, a föld istennőjének jogara labrisz volt). Sokszor látható görög művészeti emlékeken, amint amazon hadseregek forgatják. Ezen felül állat áldozat bemutatásakor is használták.

Jelképként megjelent görög fasizmusban is (1936-tól 1941-ig). A modern Görögországban a labrisz/pelekys alkalmanként a görög újpogányok és black metal-rajongók egyik kedvelt archaikus szimbóluma. Labriszok egyszerűen vásárolhatók a görög heavy metal-boltokban.

Napjainkban, valószínűleg a mítikus amazon kultúra hagyományaira alapozva a harci fejsze alkalmanként a női társadalom tudatos erejét jelképezi, úgy is mint leszbikusság, vagy feminizmus. Az 1999-ben megalakult magyar Labrisz Leszbikus Egyesület is ezt választotta magának névadóul.

Szexualitás

A két nő közötti testiség különbözik a két férfi közötti homoszexuális interakciótól, és a heteroszexuális nő és férfi szexualitástól. Néhány nő a saját nemével való kapcsolata ellenére sem identifikálja magát leszbikusnak, hanem inkább a biszexuális, vagy nemi és szexuális határokat elmosó queer szót alkalmazzák, ez utóbbit elsősorban angol nyelvterületen. (Zárójelben itt megjegyzendő: a „leszbi” kifejezés nem tanácsos, mert félreérthető: inkább a szórakoztatóiparban férficsalogatóként alkalmazott, többnyire heteroszexuális nőkre utal A „leszbishow” a diszkók ketrectánc műsora után, a night-klubok kedvenc erotikus programja.)

Mint minden más személyek közötti viszony, a leszbikus szexuális kontaktus jellege is a magának a személyek közötti kapcsolatnak a függvénye. Lehet teljes értékű, vagy küszködhet problémákkal éppúgy, ahogy egy heteroszexuális, vagy férfi homoszexuális kapcsolat.

A leszbikusság szociális státusza

A leszbikussághoz való viszonyulás különbözősége a férfi homoszexualitástól a női szexualitás a társadalomban élő eltérő értelmezéséből ered. A női test szexuális asszociációit széles körben igyekszik kiaknázni például a reklámipar, és ez alól a leszbikusság ábrázolása sem kivétel.

Tolerancia

A heteroszexuális férfiak és a heteroszexuális női társadalom is gyakran jobban tolerálják a leszbikusokat, mint a férfi homoszexuálisokat. Így tehát a leszbikus kifejezés pejoratív terheltsége sokkal kisebb.

A 2002 februárjának magyar választási kampánya során változatos módszerekkel buzdították a szavazóközönséget az aktivizálódásra. Egyik eszköze a különböző szubkultúrákat, kisebbségeket, egyedi élethelyzetű állampolgárokat (romákat, mozgássérülteket stb.) külön-külön megcélzó plakátsorozat volt. Ezen belül szerepelt két fiatal lányt félmeztelenül ölelkezve ábrázoló az életnagyságnál valamivel nagyobb mű. Fogadtatása vegyes volt, mind a heteroszexuális, mind a homoszexuális, illetve a vallásos polgárok körében, legyenek azok nők, vagy férfiak. A leszbikus szervezetek a sztereotíp ábrázolásmód ellen emelték fel a hangjukat. Megtörtént, hogy leszbikus nők átragasztották a modell lányok mellét A4-es papírdarabokkal, amelyet a következő felirattal láttak el „Judit vagyok. Leszbikus. Én felöltözve szoktam szavazni menni. És te?” A modellekről a stúdió és önmaguk is heteroszexuálisként nyilatkoztak.

A művészetben

Claude Ramey: Szapphó az ókori költőnő (Louvre) Henri de Toulouse-Lautrec: In bed the kiss

Filmek (1931-től napjainkig)

Filmsorozatok

Pornográf filmek

Színésznők, akik a színpadon, filmvásznon és televíziós sorozatokban leszbikus karaktert alakítottak: Alicia Silverstone, Anna Chancellor, Charlize Theron, Evan Rachel Wood, Naomi Watts, Ali Liebert, Caity Lotz, Calista Flockhart, Anna Silk, Anna Paquin, Cate Blanchett, Catherine Zeta-Jones, Gina Gershon, Kovács Patrícia, Gryllus Dorka, Alexis Smith, Melína Merkúri, Catherine Deneuve, Chevi Colton, Nia Long, Whoopi Goldberg, Queen Latifah, Angelina Jolie, Rachel Weisz, Ellen Barkin, Fanny Ardant, Glenn Close, Hayley Atwell, Joey Lauren Adams, Kate Mara, Rooney Mara, Sarah Michelle Gellar, Denise Richards, Neve Campbell, Görög Zita, Udvaros Dorottya, Claire Forlani, Rebecca Romijn, Mischa Barton, Anna Kendrick, Olivia Wilde, Mia Kirshcner, Laura Harring, Jennifer Garner, Cate Blanchett, Jennifer Aniston, Kaylani Lei, Eva Longoria, Maria Bravo, Jennifer Beals, Erin Daniels, Sarah Shahi, Karina Lombard, Laurel Holloman, Katherine Moennig, Leisha Hailey, Laura Innes, Lisa Vidal, Blake Lively, Jorja Fox, Elizabeth Mitchell, Megan Mullally, Jeri Ryan, Sandra Bernhard, Lindsey Dawson, Annabelle Apsion, Elle Macpherson, Julianna Margulies, Lucy Liu, Lucy Lawless, Alyson Hannigan, Jes Macallan, Madeline Zima, Natalie Portman, Naomi Watts, Amber Benson, Csipka Zsuzsa, Michelle Clunie, Thea Gill, Kate Winslet, Jane Sibbett, Joely Richardson, Kate Capshaw, Jessica Hecht, Courteney Cox, Gal Gadot, Ellen Page, Rachel McAdams, Zoie Palmer, Maggie Q, Michelle Rodriguez, Gemma Arterton, Anne Hathaway, Zelda Williams, Anna Friel, Mia Kirshner, Lena Headey, Piper Perabo, Olivia Wilde, Noomi Rapace, Sienna Miller, Susan Sarandon, Natasha Lyonne, Rooney Mara, Monica Bellucci, Peta Wilson, Neve Campbell, Olivia d'Abo, Portia de Rossi, Eliza Dushku, Stéphanie Szostak, Anne Heche és még sokan mások.

Képregény

A popkultúrában népszerű képregények lapjain ritkán jelennek meg nyiltan leszbikus karakterek. A kevesek közé tartozik a Marvel Comics képregényeiből Rejtély és volt élettársa, Sors, Karma valamint Phyla-Vell és Holdsárkány. A DC Comics lapjaiból Batwoman (vonzódásának tárgya egy René Montoya nevű egykori rendőrnő). Neil Gaiman író a Sandman képregényciklushoz kapcsolódó Death (Halál) sorozatából a „The time of your life” rész leszbikus párja: kisgyermekes anya Hazel és az énekesnő Foxglove.

Manga és Anime

Mangában és animében a leszbikus kapcsolat neve shoujo-ai, amennyiben testi kontaktus is szerepel a történetben juri.

Kapcsolódó szócikkek

Bibliográfia

Jegyzetek

  1. Paul Murphy-Kasp: Pride in London: What do all the flags mean?. BBC, 2019. július 6. (Hozzáférés: 2019. július 6.)
  2. AskOxford.com. . (Hozzáférés: 2007. július 3.)
  3. ("Lycurgus" 18.4)
  4. The History of al-Tabari, Vol. XXX, p.72-73, Albany: SUNY Press, Albany 1989
  5. Lindahl, Carl; John MacNamara, John Lindow (2000). Medieval Folklore: A Guide to Myths, Legends, Tales, Beliefs, and Customs. New York, New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-514772-3. , 243,ik oldal
  6. Meleg párok Hollywoodban. . (Hozzáférés: 2008. január 3.)
  7. Leszbikus és meleg szülők
  8. www.hatter.hu „meleg szimbólumok”. . (Hozzáférés: 2008. január 3.)
  9. internetes szimbólumszótár. . (Hozzáférés: 2006. május 12.)
  10. A Horniman Lesbian Flag. Horniman Museum , 2020. február 26. (Hozzáférés: 2021. szeptember 20.)
  11. A női tekintet nem néz pornót Archiválva 2013. október 19-i dátummal a Wayback Machine-benLeszbi pornó és home video
  12. www.legenybucsuk.hu (programajánló). . (Hozzáférés: 2008. január 3.)
  13. SZILÁGYI GYULA (2002): Júlia és Júlia, Magyar Könyvklub, Bp.: 6.
  14. " Pedig én is hagynám magamat molesztálni, két bombázó által. Sőt én is bomba lennék, időzített bomba!" (Fórumhozzászólás)
  15. Egyelőre maradhat a félmeztelen nőket ábrázoló választási plakát (origo, 2002. február 22.)
  16. (Lásd még: Juhász Géza "Publikálatlan olvasói levél a MaNcs-nak, 2002. augusztus 24." Archiválva 2007. szeptember 27-i dátummal a Wayback Machine-ben)

További információk

Commons:Category:Lesbian_history A Wikimédia Commons tartalmaz Leszbikusság témájú médiaállományokat.

Magyar nyelvű hivatkozások