Állati mágia



Az internet a tudás kimeríthetetlen forrása, akkor is, ha Állati mágia-ről van szó. A Állati mágia-ről szóló évszázadok és évszázadok emberi tudását öntötték és öntötték a hálóba, és még mindig öntözik, és éppen ezért olyan nehéz hozzáférni, hiszen találunk olyan helyeket, ahol a navigáció nehézkes vagy akár kivitelezhetetlen is lehet. Javaslatunk az, hogy ne szenvedjen hajótörést a Állati mágia-re vonatkozó adatok tengerében, és hogy gyorsan és hatékonyan elérje a bölcsesség minden kikötőjét.

Ezt a célt szem előtt tartva tettünk valamit, ami túlmutat a nyilvánvalón: összegyűjtöttük a legfrissebb és legjobban megmagyarázott információkat Állati mágia-ről. Emellett úgy alakítottuk ki, hogy könnyen olvasható legyen, minimalista és kellemes dizájnnal, biztosítva a legjobb felhasználói élményt és a legrövidebb betöltési időt. Megkönnyítjük a dolgát, hogy Önnek csak azzal kelljen foglalkoznia, hogy mindent megtudjon a Állati mágia-ről! Ha tehát úgy gondolod, hogy elértük a célunkat, és már tudod, amit tudni akartál Állati mágia-ről, akkor örömmel látunk újra a sapientiahu.com nyugodt tengerében, amikor újra feléled a tudásvágyad.

Az állati mágnesség , egyúttal a hipnotizmus is , annak az ernek a neve, amelyet a 18. században postulálnak, az elektromágnesességhez hasonlóan, amelyet Franz Anton Mesmer (17341815) terjesztett. A kifejezés a latin állatból származik ("teremtmény, éllény, állat"). Mesmer maga is "állati mágnességrl" beszélt. Az ebbl származó gyógyító módszer (más néven "hipnotizmus"), amely hipnózis technikákat is alkalmazott ("hipnotizáló"), idközben nagy közönség figyelmét felkeltette. Akkoriban jelents orvosi és humanisztikus jelentsége volt, de a 19. század közepe óta egyre inkább elutasították. Az ezt követ technikák marginális jelentségek az alternatív gyógyászatban és az ezoterikában .

A származás története

Mesmer idejében az orvostudományban széles körben elterjedt a mágnesek orvosi alkalmazása. Nyolc évvel a De planetarum influxu cím disszertációja után , amely az állati mágnesesség keletkezését is mutatja, Mesmer 1774. július 28-án mágnesekkel kezelte elször a 29 éves "Jungfer Oesterlint". "A legrosszabb körülményei az voltak, hogy a vér hevesen a fejébe rohant, és rettenetes fog- és fülfájást okozott, amelyek rültséggel, haraggal, hányással és ájulással jártak" - számolt be róla. Azzal próbálkozott, hogy roham közben acélmágneseket rögzített vele. Azonban a nagyon fájdalmas kezelés után a tünetek átmeneti hiányát nem a mágneseknek, hanem egy másik, láthatatlan ernek tulajdonította, amely spontán inspiráción alapult. Elször akkor használta az állatmágnesesség kifejezést, amikor megjegyezte, hogy panaszai ciklikusak. Ezt egyfajta apadással és áramlással magyarázta, amelyet az állati mágnesség okoz a testben.

Mesmer azt remélte, hogy elméletével forradalmasíthatja az orvostudományt. Ezzel azonban kvázi vallási bizonyosságot mutatott ki, amelyet kritikusainak irodalmában néha téveszmének neveztek, elmélete helyességérl, amellyel immunizálta magát a kritika ellen.

Az állati mágnesség fogalmai

1771-ben Mesmer úgy vélte, felfedezte, amit az elmúlt évszázadok orvosi kutatása sikertelenül keresett: az emberi szervezet központi ágense az idegek, az izmok és a testnedvek irányítására.

A láthatatlan elvnek, amelyet folyékonynak , teljes áradásnak vagy az élet tzének nevezett (az elzáródások megolvadására való képessége miatt), el kell árasztania az univerzumot és az összes szervezetet. Az emberi testben "úgy mködik, hogy az általános folyadék az idegeken át az izomláz legbels szervezetébe áramlik, és meghatározza annak funkcióit". Lehetvé kell tenni ezt az elvet megfelel óvintézkedésekkel vagy megfelel gyógyítókkal ( mágnesezkkel ) való érintkezés útján . Úgy tnt, hogy ez az üdvösség kulcsa, mert e keringés stagnálása Mesmer számára minden betegség oka volt. Ezt csak egy gyógyulási válság oldja meg , ezért volt a mágneses gyógyító módszereinek célja, hogy mesterségesen létrehozzon egy ilyen válságot.

Mesmer elmélete a kontextusban

Az állati mágnesesség koncepciójában Mesmer korának olyan népszer tudományos témákat vesz fel, mint az elektromosság, a gravitáció és a mágnesesség. Mivel az eszmetörténet eldje Mesmer gyakran Paracelsus és az angol orvos , Robert Fludd meghatározott (1574-1637), az elkészít munka során a mágneses gyógymód a polihisztor Athanasius Kircher (1602-1680), egy jezsuita pap , jóváírásra kerül által már lefedett ásványi és állati mágnesség beszélt. Nagy a hasonlóság William Maxwell skót orvossal ( Medicina magnetica , 1679) és panvitalista elképzelésével, miszerint a lélek szellem, amely legyzi a fizikai határokat. Beszámolt saját mágneses vízzel történ gyógyításának kitalálásáról is. Mesmer azonban tagadta, hogy olvasta volna Maxwellt.

Mesmer maga Isaac Newtonra utalt . Ez egy vonzert terjesztett az összes tömeg között ( gravitáció ), és egyfajta éteren alapult . Hasonló módon Mesmer egy étert feltételezett, azt a folyadékot, amelyben az él testek közötti erk egymásra hatnak.

Az kiindulási pontja az a tény volt, felfedezte a 18. században, hogy bizonyos megállapodások különböz fémek és folyadékok létre egy folyadéktápforrásokat , amely serkenti az idegeket és az izmokat. Az elektromágneses jelenségek ismerete nélkül Mesmer és más tudósok vitalista modellekhez folyamodtak : Feltételezték, hogy találtak egy láthatatlan létfontosságú anyagot, amely átáramlik a szervezeten, és amelyet megfelel, orvosilag tehetséges emberek is kibocsáthatnak. Nem zárható ki az indiai és kínai eladások, amelyek akkoriban már divatban voltak Európa nagyvárosaiban. Legalábbis a testen átfolyó létfontosságú anyag felfogása megegyezik az indiai prána és a távol-keleti chi felfogásával .

Mesmer kifejlesztette azt a felfogást, hogy folyadékának alapja az akkoriban általános elmélet volt, amely Albrecht von Haller svájci orvoshoz (17081777) vezet vissza, miszerint az idegek túlzott mechanikai vagy elektromos feszültsége betegségeket okoz (errl még beszélünk) a túlzott ideg jelmez) egyenetlenül osztható el a betegben, és ezt meg kell próbálnia kompenzálni. (Ennek a modellnek az si humorális patológiában gyökerezhetnek . A négy gyümölcslé azonban nem azonos az egy állat mágnesességével, hanem négyféle forma, például az epe és a vér, amelyek állítólag az emberek jellegét formálják keveredésük miatt. arányok.) Összefoglalva: ez a Mesmer által kitalált elmélet és gyakorlat, amelyet Karl Christian Wolfart ( Mesmerizmus ) mutat be. Meg kell magyaráznia és meg kell ersítenie a Mesmer által gyakorolt gyógyulási folyamatot.

Mesmer gyakorlati kezelése

Egyéni terápia

A Mesmer által alkalmazott gyakorlati megközelítést tehát Christian Wolfart könyvének eredeti példája idézi, mert az eladás bemutatásakor egyedi félremagyarázások lehetségesek.

A betegség fókuszának kimutatását Mesmer szerint a következképpen írják le:

"1. Az els alkalmazást kézzel kell végrehajtani, az elakadt rész fölé vezetésével, amelyet általában a kéz belsejében észlelt enyhe melegség észlel, és hagyni, hogy ott maradjon. "

- Karl Christian Wolfart, Berlin 1814 Mesmer után

A gyógyító válság kiváltását Mesmer szerint a következképpen írják le:

- Ha egyelre megbizonyosodott róla, akkor folyamatosan megérinti a betegség okát, fenntartja a tüneti fájdalmat, amíg kritikussá nem változtatja. Így támogatva a természet erfeszítéseit a betegség oka ellen, és üdvös válsághoz vezetve, amely az egyetlen módja az alapoktól való gyógyulásnak. "

- Karl Christian Wolfart, Berlin 1814 Mesmer után

Mesmer a következ módszerekkel továbbította a mágneses gyógyító áramokat a segítséget kérknek: kézrátétel, légvonások (franciául: passzok ). A Meersburgban nehezen elalvó n bánásmódját egy utasítás rögzítette: az orvos mindkét kezét úgy használta, hogy nem érintette meg a beteget, és a fej tetejétl mindkét karján át az ujjhegyig, majd a lábujjakig simogatott; soha az energia áramlása ellen.

Csoportterápia

Egy megbeszélésen egyszerre több ember is mágneses volt (szeánsz). Mesmer erre a célra zárt kádakat (franciául: csokrok ) használt, amelyek homokkal vagy vas reszelékkel töltöttek meg , amelyeket mágnesezetten felhasznált és a mágneses energiát tárolt. Csomózott köteleket kötöttek a kád köré, amelyekkel a betegek csatlakoztak a kádhoz és egymáshoz, hogy továbbítsák az energia áramlását. A tartály fedelébl vasrudak álltak ki. A betegek a beteg vagy fájdalmas testrészekre irányították ket. Tükrök lógtak a falon, Mesmer az üveg szájharmonikát játszotta, vagy a gyógyításra szoruló betegeknél járt, hogy kézzel gyógyítsanak.

Sikeres kezelés mágneses gyógyító áramokkal

Johann Lorenz Böckmann karlsruhei fizika professzor 1787-tl nyolc kötetben jelentette meg az Archive for Magnetism and Somnambulism cím folyóiratot , amelyben dokumentálta Badenbl, Württembergbl, Bremenbl és külföldrl érkez kórtörténeteket és a mágneses gyógyító áramlásokon keresztül elért kezelési sikereket. A berlini orvosi professzor Karl Christian Wolfart megjelent az orvosi-sebészeti hetilap Askläpieion 1811 , amelyben is leírta a gyógyító sikerek mágnesesség.

Reagálások Mesmer elméletére

Elméletét, amelyet számos kortárs már elutasított, és az általa kidolgozott kezelési módszereket ( mágneses gyógyítás ) egyaránt mesmerizmusnak , alkalmazását gyógyító mágnességnek nevezik . Az állati mágnesség óriási hatást gyakorolt az eszmetörténetre, és befolyásolta többek között Schelling természetes filozófiáját . A mesmerizmus paradox szerepet játszik az érzéstelenítés történetében és régóta késik . 1847-ig a nevetgáz pártdrogként történ használata és a Mesmer-módszerekkel szembeni ellenállás, amelyeket manapság nagyrészt hipnotikus hatásokkal magyaráznak, késleltették az anesztézia bevezetését a hagyományos orvoslásba. Ezután a tudományosan elismert inhalációs érzéstelenítéssel megpróbálták eltávolítani a talajt a mesmerizmustól. Az ortodox orvos csak akkor fogadta el az altatást, amikor a mesmerizmus komoly versenytárssá válással fenyegetett.

Kortárs gyógyítási módszerek alapul

Mesmer idejében az orvosi törekvés a beteg humorának egyensúlyban tartása volt. A gyakori kezelések a következk voltak: gyógyszeres kezelés, étrendi változások, mtét, hányás és hashajtók, beöntés injekciók, köpölyözés és vérellátás.

Jutalékok

1784-ben a francia kormány által összehívott tudományos bizottság, köztük Antoine Laurent de Lavoisier és Benjamin Franklin , a mesmerizmust hatástalannak nyilvánította. Gyógyító sikerei a páciens fantáziájának (a mai terminológia szerint placebo- hatás) és utánzásának a termékei . Csak Antoine Laurent de Jussieu botanikus tett közzé kisebbségi szavazást, amelyben pozitív ítéletet fejezett ki Mesmer módszerérl; azonban nem folyadékon alapul, hanem a testh átadásán.

1816-ban Berlinben és Bonnban létrehozták az állati mágnesesség székét.

A katolikus egyház 1853-ban tévedésnek nyilvánította a mesmerizmussal való visszaélést, vagyis az okkult felhasználást jóslás, próféciák, tisztánlátás stb. Formájában. A tiszta alkalmazási cselekményt viszont egyáltalán nem nyilvánították erkölcsileg megengedhetetlennek.

utód

Mesmer nyugdíjba vonulása után tanítványa, a francia nemes, de Puységur márki átvette a nyilvános kezeléseket és számtalan utánzóra talált. A tudományos megítéléstl függetlenül a mesmerizmus továbbra is nagyon népszer volt a francia és a német felsbb rétegek körében. Számos iskola és szakmai társaság alakult 1780 és 1790 között. Kevesebb Napoleon ez volt elnyomta a fúri okkultizmus , de újra fellendült után Napóleon bukása. Németországban a romantika vagy a romantikus tudomány, különösen az orvostudomány f áramkörébe került . Mesa folyékony elképzelései alapján Chauncy Hare Townshend 1840-ben az angol nyelv mesmerisztikus irodalom standard munkájaként publikálta a Tényeket a mesmerizmusban . Townshend saját biofizikai, neurofiziológiai modelljét adta Mesmer elméleteihez.

Társadalmi komponens

Mivel a mesmerisztikus gyógyító megközelítés társadalmi utópikus potenciállal rendelkezik (a folyadék közösségi tapasztalatának szolidaritási érzéseket kell generálnia és lehetvé kell tennie a társadalmi cselekvést), elképzelései a társadalmi-politikai beszédben is megjelennek. Mesmer maga is kifejezetten támogatta tanításának társadalmi viszonyokra való alkalmazását, és 1814-ben közzétette Svájc számára az alkotmány tervezetét. A m központi értékei a harmónia és a természetesség voltak, mindenekeltt a természetre való ráhangolódás képessége. Ebben fontos szerepet kell játszania az oktatásnak és az orvostudománynak. A Mesmer által alapított titkos harmóniarend és a mesmeristák ( harmonikus társadalmak ) társadalmi körei magukat a társadalmi fejldés alapjának tekintették.

Hatás az eszmetörténetre

Az állati mágnesség számos filozófiai megközelítésbe beépült. Szerint Peter Sloterdijk , Schelling természetfilozófia lehet értelmezni, mint egy átfogó racionalizálása az állati mágnesesség. Még Schopenhauer is pozitívan beszélt és foglalkozott a téma akaratának metafizikájával. Friedrich Schlegel naplóiban sokat szentelt egy bécsi grófn mágneses kezelésének. Johann Gottlieb Fichte is elkötelezte magát a pálya mellett, és részt vett Karl Christian Wolfart professzor mágneses ülésein Berlinben. Dietrich Georg von Kieser , aki személyes kapcsolatban állt Johann Wolfgang von Goethével , megpróbálta az állati mágnességet tudományos alapokra helyezni - a romantikus természetfilozófia értelmében. Látta benne a tellurikus ert (a földi élet legáltalánosabb ereje) a munkában (lásd az ábrát) . Irodalmi értelemben a mesmerizmus a romantika és annak világnézete korában fokozódott , amelyet a szellemekbe és csodákba vetett hit formált. Valószínleg szerepet játszott a hipnotikus tudatállapot közelsége az álommal is, amelynek abban az idben különleges jelentést kapott. Works, amelyben az állati mágnesesség megjelenik tartalmazza a tények Waldemar Case által Edgar Allan Poe , A mágnesezve által ETA Hoffmann , Das Katchen von Heilbronn által Heinrich von Kleist , hipnotikus Revelation Edgar Allan Poe, Mario és a varázsló által Thomas Mann , The Other Side by Alfred Kubin és a magic tree by Peter Sloterdijk . Mozart Così fan tutte cím operájában a ravasz Despina orvosként jelenik meg, és mágnest használ, amelyet állítása szerint Mesmer doktortól kapott, hogy gyógyítsa Ferrando és Guglielmo színlelt szenvedését, a szerelmi betegség állítólagos öngyilkosságát. Per Olov Enquist A mágnesez ötödik tél cím regénye a mágneses gyógyító mvészetek történelmi és kitalált forrásait fonja össze. A német Scorpions rock-csoport 1980-ban készített LP albumot szuggesztív Animal Magnetism címmel .

Mesmerizmus ma

Mesmer tanításai és / vagy módszerei ma is változatosak:

  • Okkultizmus: A spiritisztikus gyakorlatokban Mesmer elméletét veszik alapul, bár Mesmer a lelki gyógyítás elismert ellensége volt, és a tudományt állította magának.
  • Alternatív gyógyászat és parapszichológia : 1980 óta a parapszichológia területén végzett szisztematikus kutatásokat többek között Mesmer tanításának szentelték, és úttörnek nyilvánították a tudományos parapszichológia területén, mivel publikációi megfigyeléseken és kísérleteken alapultak.
  • Pszichológiai és pszichoszomatikus orvoslás: Mivel a szuggesztív er hamar felismerte , mint a tényleges mködési elve Mesmer módszereit , ezeket tovább kutatott a Charcot és Freud, többek között , és most része mély pszichológiai pszichoterápia , mint a hipnoterápia . Szuggesztív eljárások szintén megtalálták az utat a pszichoszomatikus orvoslás, amelynek eszmetörténeti hipnózis most tartják a kapcsolatot a tapasztalatait Paracelsus és Freud s pszichoanalízis .
  • Használat: Az angol nyelvben a hipnotizálni igét használják megbabonázni / elvarázsolni, magával ragadni (kommunikatívan, karizmatikusan magával ragadni) és hipnotizálni .

irodalom

  • E. Benz: Franz Anton Mesmer és az "állati mágnesség" filozófiai alapjai. Wiesbaden 1977.
  • Bernalett Bigalke: Életreform és ezoterika 1900 körül. A lipcsei alternatív-vallási színtér a nemzetközi teozófiai testvériség példáján . Eragon-Verlag, Würzburg 2016, ISBN 3-95650-143-8 .
  • Reinhard Breymayer : Antonia württembergi hercegn és Kleist's Käthchen von Heilbronn között . Hírek Friedrich Christoph Oetinger prelátus mágneses és feszültségterérl , Noûs-Verlag Thomas Leon Heck, Dußlingen 2010; ISBN 978-3-924249-51-9 . [A kabbala-mért és a mágnesességgel szimpatizáló Oetinger karizmájáról Hölderlin , Hegel és Heinrich von Kleist környezetérl.]
  • Robert Darnton : Mesmerizmus és a felvilágosodás vége Franciaországban , Ullstein, Frankfurt a. M./Berlin 1986; ISBN 3-548-35235-9
  • Gerhard Eis : Irreális mágia a romantika eltti szakirodalomban. In: Orvosi havi. 18. kötet, 1964., 6669. még: Gerhard Eis: Paracelsus eltt és után. Vizsgálatok Hohenheim hagyományhoz fzd kapcsolatairól és híveirl híveivel kapcsolatban. Stuttgart 1965 (= Medicine in History and Culture. 8. kötet), 168176.
  • Joseph Ennemoser: Útmutatások a mesmerikus gyakorlathoz , JG Cotta'scher Verlag, Stuttgart és Tübingen 1852
  • Werner E. Gerabek : Mágnesesség, állatias (állati M., szerves M., életmágnesség, mesmerizmus). In: Werner E. Gerabek, Bernhard D. Haage, Gundolf Keil , Wolfgang Wegner (szerk.): Enzyklopädie Medizingeschichte. De Gruyter, Berlin / New York, 2005, ISBN 3-11-015714-4 , 882. o.
  • Tilman Hannemann: A brémai mágnesezk. A megvilágosodás álma , Kleio Humanities, Bremen 2007, ISBN 978-3-9811211-2-4
  • Justinus Andreas Christian Kerner : Svájci Franz Anton Mesmer, az állati mágnesesség felfedezje. Emlékek errl, valamint a Bodeni-tónál fekv Meersburg utolsó éveinek hírei . Irodalmi Intézet, Frankfurt, 1856
  • Alexander Ferdinand Kluge: Kísérlet az állati mágnesesség orvoslásként való ábrázolására . Középiskolai könyvesbolt, Berlin 1818 ( digitalizált változat )
  • Isabella Frances Romer: Sturmer, a mesmerizmus meséje. Ehhez hozzáadódtak az élet más vázlatai , London 1841 ( digitalizált változat )
  • George Sandby: Mesmerizmus és ellenfelei. Esetek elbeszélésével , London 1848 ( digitalizált változat )
  • Heinz Schott : Franz Anton Mesmer és a mesmerizmus története , Stuttgart 1985
  • Heinz Schott: Dr. Franz Anton Mesmer (17341815): orvos és természetfilozófus, az állati mágnesesség felfedezje. Falusi mhely Gaienhofenben, epizód 08-1999. A Bodeni-tó partján fekv Gaienhofen Hermann-Hesse-Höri-Múzeummal együttmködve.
  • Franz Josef Schelver: Az általános terápia rendszere a mágneses gyógyító mvészet elvében. Frankfurt am Main 1831. (Eladások a mágneses gyógyítás rendszerérl).
  • Alissa Walser : Kezdetben volt éjszakai zene , München 2010, ISBN 978-3-492-05361-7
  • Katharine Weder: Kleist mágneses költészete. Mesmerizmus kísérletei , Göttingen 2008.
  • Heinrich Werner: "Két nlátó rszelleme vagy furcsa pillantása a szellemek világába", JG Cotta'sche Buchhandlung Stuttgart és Tübingen 1839
  • Alison Winter : Megigézve. Elmehatalom a viktoriánus Nagy-Britanniában. Chicago 1998, ISBN 0-226-90219-6 .
  • Karl Christian Wolfart (Szerk.): Mesmerizmus vagy interakciós rendszer. Az állati mágnesség elmélete és alkalmazása általános orvoslásként az ember megrzésére , Nicolai, Berlin 1814 (Amszterdam újranyomás 1966, kivonatok e-szövegként )
  • Gereon Wolters (Szerk.): Franz Anton Mesmer és Mesmerizmus . Universitätsverlag Konstanz, Konstanz 1988, ISBN 3-87940-335-X

web Linkek

Commons : Animal Magnetism  - Képek, videók és hangfájlok gyjteménye
Wikiszótár: Mágnesesség  - jelentésmagyarázatok, szóeredet, szinonimák, fordítások
Wikiszótár: Mesmerizmus  - jelentésmagyarázatok, szóeredet, szinonimák, fordítások

Egyéni bizonyíték

  1. Bernadett Bigalke: Az élet reform és ezotéria környékén 1900. Leipzig alternatív vallási jelenetet a példa a Nemzetközi Teozófiai barátkozás . Eragon-Verlag, Würzburg 2016, ISBN 3-95650-143-8 , p. 80-82 .
  2. Bernadett Bigalke: Az élet reform és ezotéria környékén 1900. Leipzig alternatív vallási jelenetet a példa a Nemzetközi Teozófiai barátkozás . Eragon-Verlag, Würzburg 2016, ISBN 3-95650-143-8 , p. 82 .
  3. Lásd még Gerhard Eis: Irreális magnetizmus a romantika eltti idszakban. 1968.
  4. Bernadett Bigalke: Életreform és ezotéria 1900 körül: A lipcsei alternatív-vallási színtér a "Nemzetközi Teozófiai Testvériség" példájával . Eragon-Verlag, Würzburg 2016, ISBN 3-95650-143-8 (A Paracelsushoz és Kirchnerhez kötd eszmetörténethez lásd a 77. oldalt ).
  5. Mesmerizmus vagy interakciós rendszer, az állati mágnesség elmélete és alkalmazása általános orvoslásként az ember megrzése érdekében. A szerz portréjával és 6 rézlemezzel , szerk. Karl Christian Wolfart, Berlin, Nikolai 1814 (újranyomás: EJ Bonset, Amszterdam 1966, II. Abth., 13. fejezet, 4. alkalmazás, 2. bekezdés, 115. o.); Eredeti e-szövegként a BSB - Bajor Állami Könyvtár digitális, MDZ - München Digitizációs Központ Digitális Könyvtárban
  6. Mesmerizmus vagy interakciós rendszer, az állati mágnesség elmélete és alkalmazása általános orvoslásként az ember megrzésére. A szerz portréjával és 6 rézlemezzel , szerk. Karl Christian Wolfart, Berlin, Nikolai 1814 (újranyomás: EJ Bonset, Amszterdam 1966, III. Abth., 9. fejezet, Különleges eljárások, 2. bekezdés, 180181. o.); Eredeti e-szövegként a BSB - Bajor Állami Könyvtár digitális, MDZ - München Digitizációs Központ Digitális Könyvtárban
  7. a b Thomas Warndorf: "Az egész emberiség érdekében való munkavégzés kötelessége". Az orvos Franz Anton Mesmer. In: Museumsverein Meersburg (Szerk.): Meersburg nyomai. Verlag Robert Gessler, Friedrichshafen, 2007. ISBN 978-3-86136-124-4 , 56-65.
  8. Heinz Schott: Dr. Franz Anton Mesmer (17341815): orvos és természetfilozófus, az állati mágnesesség felfedezje. Dorfwerkstatt Gaienhofen, 08-1999. Rész, 4-7.
  9. ^ Meersburg-i kiállítás, Heilig-Geist Spital Magic of Health. Az FA Mesmer csodálatos felfedezései 2015. április 24. és szeptember 27. között. Információs lap: Hogyan mködik Mesmer gyógyító módszere
  10. Thomas Knubben: Franz Anton Mesmer gyógykádja. In: Harald Derschka és Jürgen Klöckler (szerk.): Der Bodensee. Természet és történelem 150 szemszögbl. Jan Thorbecke Verlag, 2018. ISBN 978-3-7995-1724-9 . 152-153.
  11. Karl Bittel: A híres Mr. Doct. Mesmer. 1734-1815. A thurgaui Bodeni-tó és a badeni margraviatus nyomában, néhány új hozzájárulással a Mesmer-kutatáshoz. Augusztus Feyel, nyomda és kiadó, Überlingen 1939. 1213., 18. o.
  12. A heterodox iskoláktól való túl sok félelem megakadályozhatja az orvosi innovációt , M. Hänggi, cikk a Swiss Medical Journal / Bulletin des médecins suisses / Bollettino dei medici svizzeri 2005; 86: No. 32/33
  13. ^ Meersburg-i kiállítás, Heilig-Geist Spital Magic of Health. Az FA Mesmer csodálatos felfedezései 2015. április 24-tl szeptember 27-ig. Információs lap: Vérengedés és beöntés injekció - A gyógyítás legkorszerbb állása.
  14. ^ Corinna Treitel: Tudomány a léleknek: okkultizmus és a német modern keletkezése. Johns Hopkins University Press, Baltimore és London, 2004, 35. o.
  15. Lásd még Walter Artelt : Der Mesmerismus Berlinben (= a mainzi Tudományos és Irodalmi Akadémia bölcsész- és társadalomtudományi osztályának traktátusai. Születési id: 1965, 6. sz.).
  16. ^ Heinrich Denzinger: Hitvallások és egyházi tanítási döntések összefoglalása . 38. ed. Herder, 1999. 2823-2825. Szám, 778/9
  17. Lásd még Sabine Kleine: Az állati mágnesesség és a hipnotizmus közötti kapcsolat. In: Würzburgi kórtörténeti jelentések. 13. kötet, 1995, 299-330. itt: 304306.
  18. ^ Peter Sloterdijk: Gömbök. 1. kötet, Suhrkamp, Frankfurt 1998, 243. o.
  19. ^ Jacob Melo, O Passe, szerk. Federação Espírita Brasileira, 1998
  20. Jacob Melo ( Memento 2014. december 26-tól az Internetes Archívumban )
  21. Lásd még Robert Jütte : Az alternatív orvoslás története. A népi gyógyászattól kezdve a mai rendhagyó terápiákig. CH Beck, München 1996, ISBN = 3-406-40495-2, 103-114. Oldal ( mesmerizmus és spirituális gyógyítás ).
  22. hipnotizál. In: PONS (online szótár). PONS GmbH, hozzáférés: 2019. július 1 .

Opiniones de nuestros usuarios

Rita Tar

A Állati mágia nyújtott információk igazak és nagyon hasznosak. Jól van

Henrik Gaál

Tetszik az oldal, és a Állati mágia szóló cikk az, amit kerestem

Tunde Szarvas

Ebben a Állati mágia szóló bejegyzésben olyan dolgokat tudtam meg, amiket nem tudtam, úgyhogy most már mehetek aludni