Unreal (videójáték-sorozat)

Unreal
Műfaj First-person shooter
Fejlesztő Epic Games
Digital Extremes
Legend Entertainment
Kiadó GT Interactive Software
Infogrames
Atari
Midway Games
Platformok Microsoft Windows, Mac OS, Linux, Dreamcast, PlayStation 2, Xbox, OS X, PlayStation 3, Xbox 360
Első játék Unreal
(1998. május 22.)
Legutóbbi játék Unreal Tournament 3
(2007. november 19.)

Az Unreal egy sci-fi környezetben játszódó belső nézetű lövöldözős videójáték-sorozat, többségében az Epic Games fejlesztőcsapat gyártásában.

A sorozat részei

E játékok mind az Unreal játékmotor különböző verzióit használják. A kerettörténetek szerint a távoli jövőben, a 2200-as évek elejétől kezdve játszódnak.

Unreal

Unreal (1998) Return to Na Pali (1999)

Bővebben: Unreal

Unreal II: The Awakening (2003)

Unreal Tournament

Unreal Tournament (1999) Unreal Tournament: Game of the Year Edition (2000) Unreal Tournament 2003 (2003) Unreal Tournament 2004 (2004)

Bővebben: Unreal Tournament 2004

Unreal Tournament 3 (2007) Unreal Tournament 3: Titan Pack (2009) Unreal Tournament 2012 (2012)

Unreal Championship

Unreal Championship (2002)

Unreal Tournament Reboot

Unreal Tournament (2018)

Leírás

Az 1998-ban megjelent Unreal (ford. „Valótlan”) egy FPS és egy akció-kalandjáték keveréke (enyhe túlélőhorror beütéssel). A főhős, akinek szemszögéből láthatjuk az eseményeket, egy börtönhajó foglyaként részese lesz egy kényszerleszállásnak a távoli Na Pali bolygón, amelyet egy értelmes, de meglehetősen vérszomjas hüllőszerű faj, a skaarj tart leigázva. A játékos feladata megszabadulni a bolygóról. Közben rengeteg különféle ellenfelet (elsősorban skaarj katonákat) kell lelőnie. A játékhoz az Epic később kiadott egy kiegészítést Return to Na Pali, továbbá a Legend Entertainment csapat egy folytatást Unreal II: The Awakening címen, mindkettőt 1999-ben. Már az Unreal is tartalmazott egy olyan ún. „botmatch” funkciót, amelyet használva, elszakadva a kaland-történettől, egyénileg vagy csapatosan harcolhatunk különféle gyakorlópályákon különféle ellenfelekkel. Ebből a lehetőségből lett aztán a következő Unreal motorra épülő játéksorozat, az Unreal Tournament lényege, a deathmatch.

Bár az Unreal (ahogyan a korai FPS-ek többsége is) cselekményvezetésben némileg hasonlít a Nintendo-s vagy MS-DOS-os Super Marió-féle platform-kaland-játékokhoz (rengeteg kart és kőkapcsolót kell megnyomni rengeteg rejtekajtó kinyitásához, óriási vízalatti templomokat és érthetetlen rendeltetésű űrhajókat kell bejárni v. beúszni és közben lelőni a szörnyeket - amik egyébként meglehetősen intelligensen védekeznek ez ellen), a 3D-s kép- és hangmegjelenítés, a szerencsés alaptörténet-választás és a megjelenése után tíz évvel is sok tekintetben megdöbbentően jó grafika és hanghatás-arzenál nagy rendszerkövetelménye ellenére is azonnal népszerűvé tette.

Az Unreal Tournament (röviden UT, ford. „Valótlan Bajnokság”) nevű FPS szintén 1999-ben jelent meg, nem sokkal az Unreal után. Nemcsak alaptörténete nem kapcsolódik szinte semennyire sem az Unreal sorozatéhoz (a kapcsolat lényegében csak annyi, hogy a nali, ill. a skaarj faj említés szinten többször szerepel az UT-ben is, így aztán kikövetkeztethető, hogy közös képzeletbeli univerzumban játszódnak), de a játékmotor is fejlesztéseken ment keresztül, továbbá a játék „filozófiája”, célja is változott. A hangsúly a történetről teljesen a lövöldözésre terelődött át, ezen belül is különösképpen az internetes többjátékos (multiplayer) üzemmódra; követve a Quake III. Arena által meghatározott trendet, mégpedig sikeresen: az UT-et a videójáték-szaklapok többnyire a Quake III igen jól sikerült riválisaként, de legalábbis párhuzamban emlegették AZ UT egy „aréna-FPS”-sorozat: a pályák nem egy összefüggő történetet mondanak el, hanem - a meglehetősen szűkszavú kerettörténet szerint - egy futurisztikus, kézifegyverekkel vívott gladiátorviadal fordulóit jelentik (a kerettörténet szerint a NEG, vagyis az Új Földi Kormány 2291-ben a mélyűri bányakolóniákon elharapózó erőszak levezetése céljából engedélyezte ezeket a fegyveres játékokat, melyek hamar a korszak legnépszerűbb szórakoztató és sporteseményeivé váltak - a főhős ezek részese). Az Unreal Tournament alapvető játékmódja a multiplayer deathmatch: ennek során az interneten virtuális környezetben virtuális fegyverekkel felszerelkező játékosok virtuálisan leöldösik egymást; a játék célja minél több (és szebb) virtuális ölés (frag) elérése.

A fejlesztések és a hangsúlyeltolódás miatt az UT nem egy az egyben az Unreal sorozat folytatása, inkább egy különálló játéksorozat, amely azonban az Unreal univerzumában játszódik.

A nagy sikerre való tekintettel az UT-nek több kiegészítése és folytatása is megjelent. Az első UT verzió (amelyet egyszerűen csak UT-nak, UT '99-nek, vagy „GOTY UT”-nek neveznek a rajongók) sikerét mi sem bizonyítja jobban, minthogy a fejlesztők az első két-három kiegészítő csomagot (Bonus pack) telepakolták olyan fejlesztésekkel is, (elsősorban modokkal), melyeket rajongók készítettek. A népszerűséghez hozzájárult az UT könnyű fejleszthetősége is: már az Unreal-hez is mellékeltek pályaszerkesztőt (Unreal Ed), és ez a lehetőség megmaradt az UT sorozatban is; azonban különféle - meglehetősen egyszerűen beszerezhető - szoftverekkel szereplőket, hangokat, háttérzenéket és a legkülönféle modokat lehet a játékhoz készíteni, számottevő programozói tudás nélkül.

Fegyverek

A legtöbb fegyver nagyon hasonlít az Unreal és az Unreal tournament sorozatokban.

Meglehetősen eltérő fegyverarzenál szerepel az Unreal 2-ben. Az Unreal Tournament 2003-ban visszatértek az UT-ihez jobban hasonlító fegyverekre, a következő változtatásokkal: az Automag/Enforcer helyett egy CAR nevű gépfegyver és a Shield gun az alapfegyver. A shield gun elsődleges tüze gyakorlatilag a légkalapácséhoz hasonló, másodlagos tüze egy kb. egy percig fenntartható energiapajzsot hoz létre, amelyről visszapattannak a lövedékek (de nem nyújt teljes körű védelmet intenzív fegyvertűz ellen, csak gyengíti annak hatását). A CAR-t mintha az Unreal 2-beli CAR elsődleges tüzéből és az UT-beli rakétavető másodlagos gránáttüzének egy erősen legyengített változatából rakták volna össze, további hátránya, hogy a beépített pályákon nincs hozzá muníció (vagy csak minimális). A minigun alig változott, a sokkpuskának pedig csak a kinézete és a másodlagos tűz plazmagömbjének haladási sebessége lassult (jelentősen), működési elve ugyanaz. Szintén gyakorlatilag csak kinézetében változott a repeszvető és a biofegyver. A rakétavető, bár működési elve hasonlít az UT-belihez, erősen gyengült, továbbá másodlagos tüze már csak három rakétát tud kilőni (nem gránátot, hanem rakétát), a célkövető berendezés kis hatótávolsága és csigalassúsága miatt pedig emberi ellenfelek ellen gyakorlatilag hasznavehetetlen lett. Az elsődleges és másodlagos tűz a két tűzgomb együttes lenyomásával ugyanúgy kombinálható, mint az Unrealban. Végül pedig eltűnt a mesterlövészpuska, helyét egy villámágyú nevű fegyver vette át. Mint neve is mutatja, ez egy jól fókuszálható, fénysebességgel mozgó elektromos kisülést produkál, amely kb. fele olyan erős, mint a mesterlövészpuska lövedéke. A mesterlövészpuskához hasonlóan, a másodlagos tűz lenyomásával egy távcső-nézőkét állíthatunk be különféle nagyításokra. A tűzerő csökkenése és a lövedékirány erősebb fókuszáltsága miatt pontosabb, ugyanakkor mégis esetlenebb, lassabban kezelhető fegyver, mint a mesterlövészpuskák. A pulse gun helyét egy hozzá hasonló elven működő fegyver, a link gun vette át. Ennek elsődleges plazmatüze sokkal erősebb (ugyanúgy világító zöld plazmadarabokat lő ki), a másodlagos plazmanyaláb sebző hatása gyengült. A link gun nevét onnan nyerte, hogy a szövetséges játékosok könnyen egyesíteni (to link - összekapcsolni) tudják a másodlagos tűz nyalábjait, amivel exponnenciálisan nő a sebző hatás (a plazma ilyenkor sárgára változik, majd átveszi a csapat színét).

Power-upok

(A nevek az UT-ből származnak, az Unrealban máshogy hívják őket, de hasonlóan működnek).

Az Unreal sorozat világa

Fontosabb értelmes fajok és frakciók

Emberek

A 23. század elejére az emberiség elhagyta a Földet, űrhajóival a kozmoszt járta és számtalan világban megtelepült. A mélyűrben, az új bolygók betelepítésében részben a nagyobb ipari vállalatok (Inuit Corporation, Liandri Corp., Axon Corp., Izanagi Corp.), részben pedig a Föld nemzetei által közösen fenntartott űrkatonaság, az UMS (Unified Military Service) voltak érdekeltek. A gazdagabbak számára, illetve speciális célok elérésére (katonaság, sportolás) egyre inkább mindennaposnak számított a kibernetika és a humán géntechnológia. Megjelentek az első öntudattal rendelkező mesterséges elektromechanikus életformák (androidok). Az emberiség találkozott az első idegen fajokkal, néhányukkal békés és tartós kapcsolatokat épített ki (kai, hex-core), néhányukkal (skaarj, strider, necris) viszont pusztító háborúkat vív, vagy pedig kisebb kommandókkal a határvidékeken csap össze.

A skaarjokkal vívott háború után a Földet újjá kellett építeni. 2215-ben megalakult az Új Földi Kormány (NEG, New Earth Government), amely óriási áldozatok árán visszaverte az idegenek Föld elleni támadását (2216), majd pár éven belül rendet teremtett a pusztulás utáni káoszban. Az UMS helyét az „űr-tengerészgyalogság” (space marine) és a NEG hasonló alakulatai vették át, valamint a velük együttműködő Földgyarmatok Hatósága (TCA, Terran Colonial Authority).

2291-ben a NEG az eltörölt halálbüntetés helyett legalizálta a „társadalmilag szabályozott gyilkosság” fogalmát, hogy az egyre inkább elharapódzó fegyveres erőszakot az irányítása alá vonhassa. A törvényre alapozva legnagyobb bányatársasággal, a Liandrival karöltve megalapították a Játszmát (Tournament), egy véres és halálos, főleg lőfegyverekkel (később járművekkel is) vívott gladiátor-bajnokságot, amely nemcsak a terrán faj fő szórakozási formája lett, hanem egy idő után galaktikus látványosságokká alakult, amelybe a gyarmatok és idegen fajok csapatai is beszálltak.

Behemót

Csak az Unrealban szereplő humanoid faj, a skaarjok rabszolgái vagy teremtményei. Angol nevük (brute, jelentése kb. „nagy állat”, „barom”), nagy termetükre és nagy testi erejükre (de, bizonyára, szellemi képességeikre is) utal. Kb. két és fél méter magas, széles vállú és fejű, nyak nélküli teremtmények, a skaarj létesítmények őrszemélyzete, a Na Pali helyi „gorillái”, akik többnyire dupla kézi rakétavetővel (vagy ököllel) küzdenek. Elég buták és lassúak, megfelelően a gorillákról szóló sztereotípiáknak. Termetük és erejük alapján három csoportra oszlanak: kisebb behemót (lesser brute), közepes behemót (brute) és végül behemót (behemoth). Ők az első idegen faj és az első ellenség, akivel a játékos összecsap az Unrealban, a Nyleve's fall c. pályán.

Drakkok

Az Unreal II-ben szerepelnek. Rovarszerű megjelenésű, átlátszó testű elektromechanikus életformák, akik elpusztították szerves uraikat. A hazájukba belépő űrhajókat elfogják, legénységükkel különféle kísérleteket végeznek.

Gen Mo-Kai

Idegen humanoid faj, testalkatuk enyhén hasonlít egy kétlábú növényevő dinoszauruszéra. A játékokból meglehetősen kevés derül ki róluk.

Kai-k

Csak az Unreal II-ben jelennek meg. Anyabolygó nélküli nomád faj. Megjelenésük elég bizarr, bőrük drappos, fejük kicsit polipszerű, középen egyetlen szemmel és szájszervvel, testük, végtagjaik és ujjaik megnyúltak, de görnyedtségük miatt nem látszanak magasabbnak az embereknél, akikkel szövetséget kötöttek. A kai-ok végzik a legalantasabb munkákat (takarítás, főzés) az emberi létesítményekben anélkül, hogy ez vagy a közemberek lenézése különösebben bántaná őket. Az erőszakot kerülik. Ruházatukon egyedi, fából faragott, geometrikus csecsebecséket viselnek, ezeknek pontos funkciója ismeretlen. A nem emberek között élő egyes csoportjaik nomádként vándorolnak az űrben hajóikon, régészeti emlékeket keresve.

Amint ez az U II. cselekményéből kiderül, a kai-ok eredete nagyon előkelő. Egy egykor világszerte tisztelt és rettegett mesterséges faj, a toscok tudósai hozták létre őket, miután uraik (egy másik, meg nem nevezett faj) kihaltak, már nem volt kit szolgálniuk és maguk is kihalásra ítéltettek. A tosc tudósok a kai-okba rejtették saját genetikai anyaguk nagy részét kihalásuk előtt, és létrehoztak egy tárgyat, amelynek sugárzása hatására bármely kai egyed azonnal tosc-ká alakul. A tárgy hét darabja utáni vadászat képezi az Unreal II cselekményét.

Kalmárok

A kalmárok (mercenaries) - csak az Unrealben szerepelnek. Technológiailag magasan fejlett idegen humanoid faj, amely a skaarj riválisaként szintén megvetette lábát a Na Pali bolygót tartalmazó űrszektorban. Nagyjából két - két és fél méter közti átlagmagasságúak lehetnek, fejük hüllőszerűen megnyúlt és lapos. Mivel egész testüket befedő űrruhában szerepelnek, külsejükről nehéz többet mondani. Egyedei fizikailag gyengébbek, mint a skaarj, és nemcsak náluk, de az embereknél is lassabb átlagsebességgel mozognak; viszont ezt fegyvereikkel ellensúlyozzák: képesek ideiglenesen személyi pajzsot generálni maguk körül, egy csuklóikra erősített golyószóróval és egy távolsági rakétavetővel vannak felszerelve (pontosabban ez egy lőfegyver, amely golyókat lő ki, ha gazdája áll, és rakétákat, ha szalad). Az idegeneket éppúgy nem nagyon kedvelik, mint a skaarj, az Unrealban mindegyik kalmár ellenségként viselkedik - egyébként a nalikkal ők sem bánnak sokkal finomabban, mint a skaarj. A skaarj és a kalmárok rossz viszonyára több nyilvánvaló jel is utal: a Terraniux underground c. pálya elején - ahol a kalmárok először jelennek meg - egy skaarj katona várja a játékost a kalmárok űrhajója, a Terraniux ajtaja előtt, tőle nem messze egy megölt kalmár fekszik. A kalmárok által uralt területeken más formában sosem találkozni skaarj jelenléttel. A skaarj Anyahajó egyik részében viszont fogva tartott kalmárokkal találkozhat a játékos. Hivatalos magyarázat nem ismert rá, hogy elnevezésük saját (kalmár) eredetű-e, illetve, hogy miért pont így nevezik őket - az biztos, hogy az Unreal sorozatban semmi nyoma annak, hogy más fajok hadseregeiben pénzért harcolnának.

Krallok

Az Unrealben jelentek meg, mint a skaarj embermagasságú, humanoid rabszolgái. Mivel valamivel kifinomultabbak a behemótoknál, ezért a skaarj általában rájuk bízza a foglyok őrzését. Az emberi diszperziós pisztolyokhoz hasonló energiacsomagokat kilövő, de közelharcra is használható dárdaszerű fegyverekkel küzdöttek.

Az UT III.-ban újra megjelentek mint a necris szövetségese, teljesen megváltozott, szörnnyé alakított testalakkal és viselkedéssel, szarvakkal teli brutális óriásokként.

Nalik

Az Unreal-ban nagyon fontos szerepet kapnak, ezenkívül akár karakter, akár kisebb utalás formájában, bár már csak alkalomszerűen, a folytatásokban is feltűnnek. A Na Pali bolygó békés humanoid lakói. Az embernél alig alacsonyabbak, de sokkal vékonyabak és inasabbak, négy kezük félelmetes harcosokká tehetné őket, de ők inkább félénkek és passzívak. Pedig sokuknak olyan különleges képességeik vannak, mint az alacsony magasságú levitáció, vagy a láthatatlanná válás. Középkori fejlettségű, technológiailag fejletlen, de magas spirituális szintet elért kultúrájuk értetlenül áll a „fémszekéren érkezett égi csillagdémonok”, a skaarj brutalitása előtt, és reménykedik a Megváltó eljövetelében, aki megszabadítja őket. Sokuk az Unreal főhősét azonosítja e mitologikus alakkal, és hajlandó segíteni neki (de többnyire más bajba jutott embereknek is igyekeznek segíteni): titkos ajtók, utak, rejtett fegyverek és páncélok megmutatásával. A békés nali papok és lakosok sosem ártanak a játékosnak, nemcsak lelőni nem szabad őket, de azt sem jó hagyni, hogy a skaarjok végezzenek velük, mert segítségnyújtásuk gyakoriságát a játék során elszenvedett áldozataik száma csökkentheti. Az UT Bonus Pack 1 lehetőséget adott a játékosnak, hogy nali karaktert válasszon magának, vagy akár ellenfélnek.

A necris

A necris nehezen kategorizálható faj. Tulajdonképp nem is idegenek, hanem élőhalott emberek, akiket az egykor földi eredetű nagyvállalat, a rejtélyes Phaider Corporation által felfedezett és birtokolt eljárással hoznak vissza az életbe. Nevüket a Phaider anyabolygója, a Necris után kapták (UT '99), egy későbbi epizód (UT III.) szerint azonban az Omicron-6-ról származnak. A feltámasztás egy nanorobotokból álló folyadékszerű anyagon, a nanoblack-en alapszik. A necrissé vált személy feltámasztása után rendelkezik korábbi élete emlékeivel és személyisége egy részével is. Ugyanakkor a nanoblacknek önálló személyisége is van, és egyfajta vallásos hite önmaga felsőbbrendűségében.

Miután a skaarj visszavonulásra kényszerült, egykori rabszolgáit, a krallokat is elvesztette. Az egymással is rivalizáló krall klánok ezután a hataloméhes emberi nagyvállalatok szolgálatába álltak, többek között a Phaiderrel és necriseivel is szövetséget kötöttek. Az UT III. cselekményének legfontosabb részét a necris-krall szövetségnek az emberiség elleni támadása képezi.

A skaarj

Valamilyen formában szinte mindegyik epizódban feltűnnek, általában mint ellenségek.Hüllőszerű (megjelenés) / rovarszerű (szaporodás - társadalom) értelmes, többé-kevésbé humanoid faj.

A skaarj számtalan rabszolgája közül elsősorban az Unreal-beli behemótok, valamint az Unreal II.-beli izariánok kaptak a sorozatban nagyobb szerepeket.

Nem értelmes fajok

Manta

Testileg csak az Unrealban szerepelnek, azonban van egy utalás rájuk az UT III-ban is, egy Manta nevű harci légijármű. A Na Pali agresszív repülő ragadozói, rájaszerű testükkel siklanak a levegőben, hosszú farkukkal sebesítik meg áldozataikat.

Titán

Csak az Unrealben szerepelnek, több pálya végén is feltűnnek bossokként. A Na Pali trollszerű, őshüllőméretű, félig értelmes, beszédképtelen lényei. A skaarj egyik kedvenc szórakozása, hogy a Nali templomokból átalakított gladiátor-arénákban ezekkel az óriásokkal végezteti ki a foglyokat és lázadókat. A titánok elég tompa eszűek, viszont óriási sziklákat hajigálnak az ellenfeleikre, és a legmodernebb fegyverekkel is csak lassan, sok lőszer árán lehet végezni velük.


Jegyzetek

  1. Unreal Tournament 4 Archiválva 2011. augusztus 25-i dátummal a Wayback Machine-ben Epic Games Community Forums
  2. Jön az új Unreal Tournament? GameStar
  3. Unreal Tournament bejelentés - ingyenes lesz, ti készíthetitek GameStar
  4. Készül az új Unreal Tournament, és ingyenes lesz! PC Guru
  5. DM-Arcane Temple Archiválva 2011. január 14-i dátummal a Wayback Machine-ben. The Liandri Archives (az Unreal sorozat wikije). Hiv. beill. 2010. 11. 11.
  6. Tízéves az Unreal Tournament - gamestar.hu.
  7. Bényi László (Grath): Unreal Tournament 3. PC Guru, 2008. március 16. (Hozzáférés: 2013. április 9.)
  8. Quake III vs. Unreal Tournament Archiválva 2010. március 24-i dátummal a Wayback Machine-ben. IGN PC
  9. Esetleg: zsoldosok, mivel a mercenary szónak ilyen jelentése is van.
  10. Az Unreal Tournament Fractal c. deathmatch pályáján egyetlen ellenfél van, egy Luthienne nevű nő, aki a mellékelt leírás szerint az Unreal-beli Inuit Corporation Interstellar Science Vessel 'Kran' (ISV Kran) katasztrófájának kizárólagos ismert túlélője. Luthienne végignézte, amint kollégáit és férjét a skaarj lemészárolja, bánatában végül beszállt a gladiátorküzdelmekbe, ahol a halált keresi. Ez mellesleg a nagyon kevés Unreal-ra tett egyértelmű UT-beli utalás egyike (az Unreal három pályáján át a szerencsétlenül járt ISV Kran-on kell bolyongani).
  11. A Hétnapos Ostromot először az UT '99 Metal Dream nevű uralom pályáján említik - a skaarj explicit megnevezése nélkül, akik csak „idegenekként” vannak feltüntetve. Az ellenfelek leírása szerint egy Farham nevű NEG kommandós csapatával bejutott az idegen anyahajóba és felrobbantotta, azonban a robbanás akkora kárt okozott (a meteorként lezuhanó űrhajórészek több millió emberi életet kioltottak), hogy kitüntetés helyett bíróság elé állították, és kötelezték a Bajnokságon való részvételre.Így az UT játékosának feladata, hogy legyőzze ezt az egykori háborús hősből lett bűnbakot.

További információk