Ez a cikk a Sidló Ferenc problémájával foglalkozik, amely ma rendkívül fontos és releváns. A Sidló Ferenc különböző területeken vita és elemzés tárgya volt, mivel hatása a mindennapi élet különböző aspektusait érinti. A történelem során a Sidló Ferenc érdeklődésének forrása volt a kutatók, szakemberek és rajongók körében, akik időt és erőfeszítést fordítottak jelentésének és hatókörének megértésére. Ebben az értelemben ennek a cikknek az a célja, hogy feltárja a Sidló Ferenc-et körülvevő több oldalt és dimenziót, széles és kiegyensúlyozott látásmódot kínálva, amely lehetővé teszi az olvasó számára, hogy elmélyüljön annak összetettségében és jelenkori relevanciájában.
Sidló Ferenc | |
Sidló Ferenc (1938) | |
Született | 1882. január 22. Budapest |
Elhunyt | 1954. január 8. (71 évesen) Budapest |
Állampolgársága | magyar[1] |
Nemzetisége | magyar |
Foglalkozása | szobrászművész, főiskolai tanár |
Kitüntetései | Corvin-koszorú |
Sírhelye | Új köztemető (16/4-1-5) |
A Wikimédia Commons tartalmaz Sidló Ferenc témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Sidló Ferenc (Budapest, 1882. január 22. – Budapest, 1954. január 8.[2]) szobrászművész, a Képzőművészeti Főiskola tanára.
Az Iparművészeti iskolában Mátrai Lajosnál, majd a Képzőművészeti Főiskolán Strobl Alajos mesteriskolájában tanult. Bécsben Hans Bitterlich, Münchenben Wilhelm von Ruemann műhelyeiben alkotott. 1906-tól a Műbarátok Köre ösztöndíjával Rómában élt, de a nyarakat a gödöllői művésztelepen töltötte.
Hazatérése után, 1908-ban Gödöllőn telepedett le, s ott élt 1912-ig. Itt kapcsolatban állt Körösfői-Kriesch Aladárral, a marosvásárhelyi kultúrpalota számára együtt készítették a Ferenc József koronázását ábrázoló domborművet, s még számos épületdíszt. 1924-től 1948-ig tanított a Képzőművészeti Főiskolán, közben dolgozott a Százados úti művésztelepen is. Tagja volt a lengyel–magyar kapcsolatok ápolását célul tűző Magyar Mickiewicz Társaságnak.[3]
1909-től kiállító művész, ekkor a gödöllői művészekkel együtt a Nemzeti Szalonban állított ki. Képmás szobrokkal, aktokkal állandó szereplője volt a budapesti időszakos kiállításoknak. 1929-ben rendeztek műveiből gyűjteményes kiállítást az Ernst Múzeumban. 1936-ban állami nagy aranyéremmel tüntették ki, a Horthy-korszakban a sokat foglalkoztatott emlékmű- és portrészobrászok közé tartozott. Legismertebb művei közt szerepel a székesfehérvári Szent István lovasszobor, valamint a budapesti Danaidák kútja. A Danaidák kútja egyszerre mutatja a görög művészet és a szecesszió hatását.
Alkotói munkájára a görög művészet mellett a szecesszió gyakorolt mély hatást és Ivan Meštrović szobrászművészete. A nemzet, a hősök, a vallás foglalkoztatta alkotásaiban, s mindazok a karaktervonások, amelyeket az emberek átélnek, elgondolnak múltjukra, kultúrájukra nézve. A magyar emlékműszobrászat egyik nagy mestere.
Több művét (Primavera, Genius, Szt. István) a Magyar Nemzeti Galéria őrzi. Ismertebb szobrai: