A Paul Valéry témája tudósok, kutatók és rajongók figyelmét egyaránt felkeltette. Hatása számos területen érezhető volt, a tudománytól és a technológiától a politikáig és a populáris kultúráig. Az évek során vitatéma lett, ellentmondó véleményeket és vitatott elméleteket generálva. Ebben a cikkben alaposan áttekintjük a Paul Valéry-et, és feltárjuk a mai világra gyakorolt hatásait. Az eredetétől a jelenlegi hatásáig elmélyülünk a Paul Valéry lenyűgöző világában, és felfedezzük, hogyan alakította a körülöttünk lévő világról alkotott felfogásunkat és megértésenket.
Paul Valéry | |
Paul Valéry | |
Élete | |
Született | 1871. október 30. Sète, |
Elhunyt | 1945. július 20. (73 évesen) Párizs, |
Sírhely | Cimetière Marin, Sète |
Nemzetiség | francia |
Házastársa | Jeannie Valéry |
Gyermekei | Agathe Rouart-Valéry |
Pályafutása | |
Első műve | Album des vers anciens (magyarul: Régi versek albuma, 1920) |
Kitüntetései |
|
Hatottak rá | Stéphane Mallarmé André Gide |
Hatása | Rainer Maria Rilke André Breton |
Paul Valéry aláírása | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Paul Valéry témájú médiaállományokat. |
Paul Valéry (Sète, 1871. október 30. – Párizs, 1945. július 20.) francia költő, esszéíró, irodalomkritikus, a 20. századi francia költészet kimagasló egyénisége.
Paul Valéry a délfrancia Sète városában született 1871. október 30-án.
Középiskoláját Montpellier városában végezte, majd jogi tanulmányokat folytatott.
1891-ben bemutatták Stéphane Mallarmé költőnek, akit bálványozott. A Hadügyminisztérium munkatársa volt, majd 1922-ig a Havas hírügynökségnél dolgozott, ezután az irodalomból tartotta el magát. 1925-től a Francia Akadémia tagja, 1938-tól a Collège de France tanára lett. Tevékenyen részt vett a Népszövetség munkájában, megbízottként Magyarországon is járt. Tagja lett a lengyel–magyar kapcsolatok ápolását célul tűző Magyar Mickiewicz Társaságnak.[1] Fiatalon nagyon termékeny költő volt, versei 1889-1892 között különböző folyóiratokban jelentek meg, majd 1892-ben hirtelen lemondott a versírásról.
Korai verseit később erősen megválogatta és gyökeresen átdolgozta - a parnasszisták és Stéphane Mallarmé hatásától akart szabadulni -, és csupán 1920-ban adta ki André Gide ösztönzésére a Régi versek albuma című kötetében. Valéry első költői korszaka lezárulása után még megírta a Bevezetés Leonardo da Vinci módszerébe (1895) című esszéjét, az Egy este Teste úrral (1896) című novellisztikus filozófiai riportját, és A német hódítás (1897) című politikai tanulmányát, majd két évtizedre elhallgatott. 1917-ben tért vissza az irodalomhoz az Ifjú Párka című terjedelmes költeményével, amely a Varázslatok (1922) című kötettel együtt a francia líra élvonalába emelte. Ez a költemény Rilkére is nagy hatást tett. A kortárs, főként fiatal írókra is hatott, így elsősorban az induló dadaistákra és szürrealistákra (Breton első mestere volt), rájuk azonban elsősorban személyiségével gyakorolt befolyást. A Varázslatok után Valéry költészete ismét elnémult. Nagy számban jelentette meg azonban esztétikai, politikai, filozófiai esszéit, dialógusait.