A mai világban a Michel de Montaigne olyan kérdés, amely nagy jelentőséggel bír a társadalomban. Akár az emberek mindennapi életére gyakorolt hatása, akár a különböző területek fejlődésében betöltött fontossága, akár a kultúrára és a szórakoztatásra gyakorolt hatása miatt, a Michel de Montaigne széles közönség érdeklődésére vált. Ebben a cikkben a Michel de Montaigne-hez kapcsolódó különböző szempontokat vizsgáljuk meg, az eredetétől és fejlődésétől a mai hatásig. Ezen kívül elemezzük, hogy a Michel de Montaigne hogyan hagyott nyomot különböző területeken, és hogyan vált mélyrehatóan megvizsgálandó jelenséggé.
Michel de Montaigne | |
Élete | |
Született | 1533. február 28. Saint-Michel-de-Montaigne |
Elhunyt | 1592. szeptember 13. (59 évesen) Saint-Michel-de-Montaignee |
Nemzetiség | francia |
Szülei | Pierre Eyquem de Montaigne |
Házastársa | Françoise de La Chassaigne (1565. október 3. – ) |
Pályafutása | |
Jellemző műfaj(ok) | esszé |
Alkotói évei | reneszánsz |
Fontosabb művei | Esszék (Essais) |
Michel de Montaigne aláírása | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Michel de Montaigne témájú médiaállományokat. |
Michel Eyquem de Montaigne (Saint-Michel-de-Montaigne, Dordogne (megye), 1533. február 28. – Saint-Michel-de-Montaigne, 1592. szeptember 13.) ejtsd: (kb. „monteny”) francia esszéíró, filozófus. Az újkor kezdetén, a francia vallásháborúk idején a klasszikus humanista görög–latin gondolkodók hatására kezdte írni Essais címmel jegyzeteit, melyeket három kötetre bővítve jelentetett meg (1580-88). Az esszé műfajának megteremtője a világirodalomban.
Nemességet szerzett gazdag kereskedőcsalád gyermekeként. Bordeaux város tanácstagja, majd 1581-ben a város polgármestere lett. Apja halála után irodalmi munkáknak szentelte idejét. Az Esszék első két könyvének megjelenése után hosszabb utazást tett Európában (1580–1581), 14 hónapig Itáliában tartózkodott. Esszéit hazatérve állandóan újjáírta, bővítette. Visszavonultsága ellenére többször közvetítői szerepet vállalt a vallásháborútól sújtott ország szembenálló hatalmasságai körül. Navarrai Henrik, a későbbi IV. Henrik bizalmi embere volt. Navarre Montaigne kastélyában is töltött néhány napot.
Több gyermeke még csecsemőkorban meghalt; egyetlen érte meg a felnőttkort.
Apja kérésére még ifjúként lefordította franciára Sabundei Rajmundnak a 15. században latinul írt Theologia naturalisát (Természetteológia). Később visszatért a műhöz, de az apológia már nem a „természetteológia” ügyének védelme lett, hanem védőbeszéd Sebon mellett. Az ítélkezés felfüggesztését azért javasolja, mert az érzékek megbízhatatlanok, az ember nem ismerheti ki az emberi észt. Ami az erkölcsi meggyőződéseket illeti, a társadalmi és kulturális beidegződések eleve meghatározzák ítéleteinket. Montaigne is a keresztény fideizmus szószólója, de nála ez együtt jár a bigott vallásosság elítélésével.
Lemond a mély bölcsességről. Első lépésben visszavonul a természet vagy a természetfölötti tárgyak (fizika és metafizika) vizsgálatától. Korlátozott megismerésének tárgya a megismerést hordozó személye. A világról való pragmatikus lemondást azonban nem követi az én belső szerkezetének rendszeres feltárása. Az én is a világhoz tartozik, de megvannak a saját természeti törvényei, működésének tudományos feltárásáról le kell mondani.
Az Esszék másik jelentős gondolatmenete a szabadság fogalmára összpontosít. A montaigne-i szabadság részben keresztényi, részben sztoikus, de mindenképp etikai értelmű. Ellentéte a szolgaság, de nem bármiféle indíttatástól való mentesség, hanem egy sajátos indíttatáshoz való felbonthatatlan kötődés értelmében. A mentesség a kötetlenség értelmében vett szabadság is fontos szerepet játszik filozófiájában. A szabadságnak két formája létezik, a nemzeti sajátságok és a vallásfelekezetek közti választás.