A mai világban a Kiss István (szobrász) alapvető szerepet töltött be az emberek életében. Megjelenése óta a Kiss István (szobrász) jelentős hatást gyakorolt a társadalom különböző aspektusaira, a kommunikációtól a napi tevékenységeink végzésének módjáig. Ebben a cikkben megvizsgáljuk a Kiss István (szobrász) mindennapi életünkben betöltött szerepét, valamint a különböző területekre gyakorolt hatását. A populáris kultúrára gyakorolt hatásától az akadémiai téren való relevanciájáig a Kiss István (szobrász) ma nagy érdeklődésre számot tartó és aktuális témának bizonyult. Ezzel a kutatással arra törekszünk, hogy jobban megértsük a Kiss István (szobrász) szerepét az életünkben és a körülöttünk lévő világra gyakorolt hatását.
Kiss István | |
Született | 1927. június 8. Biharillye |
Elhunyt | 1997. december 29. (70 évesen) Budapest |
Állampolgársága | magyar |
Nemzetisége | magyar |
Foglalkozása | szobrászművész |
Tisztsége | az MSZMP KB tagja (1975. március 22. – 1989. október 7.) |
Iskolái | Magyar Képzőművészeti Főiskola (–1953) |
Kitüntetései |
|
Sírhelye | Fiumei Úti Sírkert (42/1. parcella) |
A Wikimédia Commons tartalmaz Kiss István témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Kiss István (Biharillye (Illye), 1927. június 8. – Budapest, 1997. december 29.) Kossuth-díjas magyar szobrászművész.
Kiss István Biharillyén született, apja falusi kovácsmester volt. Középiskolai tanulmányait Nagyszalontán kezdte, ahol egyik tanára (Heltai Miklós) fedezte fel képességeit, és irányította a művészi pálya felé. 1942-ben Budapestre költöztek, és az újpesti Könyves Kálmán Gimnáziumban folytatta tanulmányait. 1946-ban a rákospalotai munkás szabadiskolában Kocsis András és Turáni Kovács Imre voltak a tanárai. 1948 és 1953 között elvégezte a Magyar Képzőművészeti Főiskolát, ahol Kisfaludi Strobl Zsigmond, Mikus Sándor és Pátzay Pál voltak a mesterei. Már 1950-től kiállító művész volt, a főiskola elvégzése után már ismert művész volt.
Még főiskolás korában elnyerte a Dózsa-emlékműre kiírt pályázatot, ez jelentette művészi pályafutásának kezdetét. A szoborcsoportot a Városliget bal oldali sarkára terveztek ugyan elhelyezni, de időközben változott az elképzelés. A művész úgy mintázott, hogy nem tudta, hova is kerül végül szobra. Két évig mintázta a nyolc (3,5–3,7 m magas) mellékalakot és a központi 4,7 m magas Dózsát. A mű elkészülésének gyorsítása érdekében részt vett még a kőfaragásban is, de a kész emlékmű még évekig várt végleges helyére. Végül a Várpalota déli oldalán, a volt tüzér-emlékmű helyén állították fel, és 1961-ben avatták.
Első önálló kiállítása 1954-ben volt, majd sorozatosan pályázatokon vett részt. Következő fontos szobra a Margit-szigeten felállított márvány Janus Pannonius mellszobor (1962). Következő jelentősebb szobrát (Petőfi Sándor) Győrben állították fel 1963-ban, amely a lépő, gyalogló, mindig vándorló Petőfit ábrázolja, arcvonásait az ismert dagerrotípia alapján mintázta. A Dózsa György úton állították fel nagyméretű kompozícióját, amely a Tanácsköztársaság 1969-es évfordulójára készült – Berény Róbert „Fegyverbe!” című plakátja nyomán. Nevezetes alkotása még a debreceni Agrártudományi Egyetem kertjében felállított vörösréz lemezből készült „Lovak” (1968). Szólni kell még a Pest, Buda és Óbuda egyesülésének 100. évfordulójára (1973) készült emlékműről. Az alkotás vörösréz lemezből készült, felfelé kígyózó spirált ábrázol, belső felületén szimbólumokkal. A Margit-szigeten állították fel. A sok alkotás mindegyike természetesen nem említhető meg, 1979-es „Munkástrón” című szobra anyagával tűnik ki: rozsdamentes acéllemezből készült, és Miskolcon, az Újgyőri főtéren áll.
Kiss István a „rendszer” által kedvelt és foglalkoztatott művész volt. Ez determinálta monumentális alkotásait, emlékműveit. Ezeken kívül más jellegű alkotásokat is készített, fontosak kisméretű plasztikái, érmei, domborművei is. Sokféle anyaggal és technikával dolgozott, faragott követ és fát, készített bronz és alumínium szobrot, felhasznált réz és rozsdamentes acéllemezt. A rendszerváltást követően szobrai, emlékművei közül többet eltávolítottak, némelyiket a Budapest határában lévő Memento Parkba helyezték át.
Kiss István 1972-től a szabadfoglalkozású képző- és iparművészek pártcsoportjának titkára volt. 1987 és 1990 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola rektori tisztét töltötte be. 1975-től 1989-ig tagja volt a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának. 1955-ben és 1961-ben Munkácsy Mihály-díjat, 1965-ben Pro Arte díjat, 1970-ben Kossuth-díjat, 1981-ben pedig kiváló művész lett.
1953-ban, még főiskolásként megnyerte a budapesti Dózsa-emlékmű-pályázatot és megbízást kapott kivitelezésére (1961). Főiskolai diplomamunkáját, a Békét akarunk című alkotást, első köztéri műveként 1955-ben állították fel Budapesten. A szobrászat minden ágazatában, műfajában aktívan dolgozó művész volt, monumentális, köztéri és épületdíszítő művek mellett készített kisszobrokat, kisplasztikákat, domborműveket és érmeket is. Művészetére a változatos anyaghasználat és technikai kivitel jellemző. Mintázott és faragott, öntött bronzot, megmunkált követ és fát, készített alumíniumszobrot, lemezplasztikát és krómacél kompozíciót. Az 1950-es évek közepétől 1990-ig az egyik legtöbbet foglalkoztatott szobrász volt, pályázatnyertes terveket kivitelezett és egyenes megbízásként kapott feladatokat teljesített. Monumentális szobrászati munkássága mellett kissé háttérbe szorulnak érmei, kiállítási szobrai és kisplasztikái, amelyek rendszerint nagyméretű műveinek előtanulmányai. Budapesten, a vidéki városokban és külföldön számos politikai emlékművét, portréemlékművét, munkás-szobrát, díszítőszobrát állították fel. Realista szemléletű, esetenként expresszív hevületű, közérthető, szocialista eszmeiségű-elkötelezettségű, nemegyszer propagandisztikus hangvételű szobrokat alkotott. A történelmi jelentőségű alakok sematikus szobrai (Lenin), a közhelyszerű munkásmozgalmi és felszabadulási emlékművek (Hűvösvölgy) mellett számos műve a hétköznapok hőseinek, a munkásoknak, a családoknak, a fiatalságnak "állít emléket", de figurái, figuraegyüttesei általában megrekednek az illusztráció szintjén. Az 1989–1990-es rendszerváltozás időszakában több szobrát ledöntötték (Münnich Ferenc-emlékmű, Budapest; Munkásmozgalmi emlékmű, Debrecen), illetve lebontották.