Ez a cikk a Innin alvilágjárása témával foglalkozik, amely az utóbbi időben a mindennapi élet különböző területeire gyakorolt hatása miatt nagy jelentőségűvé vált. A Innin alvilágjárása megjelenése óta nagy érdeklődést váltott ki a szakértők és a nagyközönség körében, vitákat, kutatásokat generálva és új lehetőségeket teremtve a különböző szektorokban. Az írás során a Innin alvilágjárása-hez kapcsolódó különböző szempontokat elemezzük, feltárva annak eredetét, fejlődését és a jelenlegi társadalomra gyakorolt hatását. Ezenkívül különböző nézőpontokat és megközelítéseket is megvizsgálunk, hogy jobban megértsük a Innin alvilágjárása jelentőségét és hatókörét ma.
Az Innin alvilágjárása címen ismert eposz a termékenység eredetmondáinak egyike, a feltételes módban az uruki epikus ciklushoz sorolt Dumuzi-ciklus, a Dumuzi-mítoszok körének egyik darabja. A Dumuzi végzete és az Innin, Dumuzi és Bilulu című művek egyenes folytatása. Az i. e. 2. évezred elejéről származik. Hőse Innin (más átírás szerint Innini vagy Inanna), az ősi dél-mezopotámiai termékenység-istennő, aki a nádköteg termékenységszimbólumából egyetemes istenséggé vált.
Innin „a nagy föld (KI.GAL) az alvilág (Irkalla) felé fordította a vágyát”, vagyis követi férjét, Dumuzit. Neti kapuőr átengedi, hogy Ereskigal mellett részt vehessen férje halotti torán, ám ennek az az ára, hogy isteni erejétől és ruháitól megfosztják. Az Anunnák ítélete után Innin követe, Ninsubur, Enlil, Nanna, majd Enki isteneket keresi meg:
„ | Enki atya, lányod ne engedd az alvilágban odaveszni nemes aranyod ne engedd az alvilág porában elsüllyedni nemes lazúrkőd ne engedd ötvös drágakövének széttörni puszpánfát ne engedd ács fájává széthasítni a szűzi úrnőt ne engedd az alvilágban odaveszni! |
” |
Enki megsajnálja Innint, és átadja a követnek az élet füvét és vizét. Ezután életre keltik Dumuzit is, ám Innin nem térhet azonnal haza. Maga helyett valaki mást kell az Alvilágba küldenie. Innin végigjárja az ismert Innin-szentélyeket, végül Urukban:
„ | Íme Dumuzi: pompás ruhában, pompás székén kevélyen ül pompás nyoszolyán hever megtanulta asszony ölelését, megtanulta a csókot. |
” |
A férj hűtlensége felbőszíti az istennőt, és az Alvilág démonai sokáig üldözik őt. Végül elfogják, és arra ítélik, hogy Innin helyett fél évig neki kell az Alvilágban tartózkodni.
A mítosznak akkád változata is született, az Istár alvilágjárása. A Dumuzi-ciklus további darabjai a Dumuzi-siratók, az Edinna uszagga, valamint a Dumuzi és Enkimdu és Innin nászénekei. A termékenységistenek féléves (téli) távollétének gondolata még nagyon sokáig élt Mezopotámiában, Szíriában és Anatóliában. Végeredményben a görög–római mitológiába is bekerült, ahol Perszephoné (Proserpina) és Démétér története nagyon hasonló alapokat mutat.