Ebben a cikkben elmélyülünk a Grammy-díj izgalmas világában. Legyen szó személyről, aktuális témáról, történelmi dátumról vagy bármely más releváns elemről, megpróbáljuk alaposan megvizsgálni a Grammy-díj-hez kapcsolódó különböző szempontokat. Annak érdekében, hogy átfogó és gazdagító jövőképet adjunk, különböző nézőpontokkal foglalkozunk, elemezzük a lehetséges következményeket és következményeket, és megpróbálunk kritikai és reflektív perspektívát kínálni a Grammy-díj-ről. Reméljük, hogy ez a cikk érdekes lesz azoknak, akik szeretnék bővíteni tudásukat ebben a témában, és nemcsak új ötleteket, hanem építő jellegű vitákat is indíthat a Grammy-díj körül.
Grammy-díj (Grammy Award) | |
Szervezet neve | Hangrögzítő Művészetek és Tudományok Nemzeti Akadémiája |
Székhely | Los Angeles |
Alapítás éve | 1958 |
Ország | USA |
Első díjátadás | 1959. május 4. Beverly Hilton Hotel, Los Angeles & New York |
Legutóbbi díjátadás | 2024. február 5. (66. Grammy-gála) Crypto.com Arena, Los Angeles |
Hivatalos weboldal | |
hivatalos oldal | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Grammy-díj témájú médiaállományokat. |
A Grammy-díj (angolul: GRAMMY® Awards; ill. Phonograph Gramophone Awards) vagy egyszerűen Grammy az amerikai Hangrögzítő Művészetek és Tudományok Nemzeti Akadémiája (National Academy of Recording Arts and Sciences) által alapított, évente átadott díj, mellyel a zeneipar kimagasló eredményeit ismerik el. A díjátadót neves előadók fellépései kísérik és a televízió is közvetíti. Jelenleg a Grammy a legnagyobb presztízsű elismerés a zeneiparban.
A díjat 1958-ban alapították. Az ABC tévétársaság 1971-es első élő tévéközvetítését megelőzően az 1960-as években az NBC tévétársaság The Best on Record címmel felvételről sugározta a díjátadó összefoglalóját. Az első Grammy Awards az NBC csatornán 1959. november 29-én került adásba a Sunday Showcase című műsor keretében, mely eredetileg tévéfilmeket és revüműsorokat sugárzott. 1971-ig a díjátadó ünnepségeket két helyszínen, New Yorkban és Los Angelesben is megrendezték, a díjazottak pedig választhattak a két helyszín közül, hogy hol veszik át az elismerést. Az Akadémiától Pierre Cossette vásárolta meg a jogokat, hogy közvetíthesse a ceremóniát, és megszervezte az első élő tévéadást.[1] Miután a díjátadás helyszíne Nashville-be (Tennessee) került, 1973-ban a CBS vásárolta meg a közvetítési jogokat. A Grammy-ceremóniát korábban közvetítő ABC számára pedig kárpótlásul létrehozták az Amerikai Zenei Díjat (American Music Award).
1974-től ismét Los Angelesben (a Shrine Auditoriumban), illetve egyes években New Yorkban (a Radio City Music Hallban vagy a Madison Square Gardenben) adták át a díjakat. 2003 és 2018 kivételével az új évezredben a Los Angeles-i Staples Center volt a gála helyszíne.[2]
A legtöbb győzelemmel rendelkező előadó a Grammy-díjak történetében Beyoncé énekesnő, 32 díjjal.[3] A férfi előadóknál a legtöbb Grammyvel a magyar Solti György karmestert, zongoraművészt díjazták, mintegy 31 alkalommal.[4] A könnyűzenei együttesek között a U2 tartja a rekordot 22 Grammy-díjjal,[5] míg az összes zenekart figyelembe véve a Chicagói Szimfonikusok állnak az első helyen 60 győzelemmel.[5]
A jelenleg használt szobrot kizárólagosan a Billings Artworks cég gyártja a coloradói Ridgewayben. A szobrok mindegyikét kézzel formázzák és illesztik össze. Évekkel ezelőtt a régi, kisebb szobrot át kellett alakítani, mivel a használt fémek túl lágyak voltak, és sok problémát okozott, hogy könnyen eltört. Az új szobor nagyobb és tömörebb lett.[6] A Grammyt részenként rakják össze, végül a fémet bevonják arannyal. A tévéadásban használt szobrok csak kellékek.[7] 2007-ig összesen 7578 darab Grammy-szobrot adtak át.[8]
Az egyes kategóriákban több megnevezett jelölt közül kerül ki a díjazott. A zenei műfajoktól független négy általános kategória a következő:
A további kategóriákban a díjakat specifikusan egy-egy zenei műfajhoz tartozó előadó ill. produkció kapja, továbbá olyan nem zenei típusú közreműködések, mint a grafikai megjelenés és a videó. Ezenkívül a többéves kimagasló teljesítményeket különböző életműdíjakkal honorálják minden évben.
Hanglemeztársaságok és személyek jelölhetnek felvételeket. A jelöléseket online regisztrálják, majd kinyomtatott formában elküldik a National Academy of Recording Arts and Sciences részére. A regisztráció után egy 150 szakértő által végzett felülvizsgálati eljáráson megy át a jelölés. A vizsgálat célja, hogy a hivatalos jelöléshez megállapítsák, a jelölt egyáltalán jogosult-e a jelölésre, ill. elhelyezik a megfelelő kategóriacsoportba. A szakértők szavazhatnak úgy, hogy az általános kategóriákban ("Az év albuma", "Az év felvétele", "Az év dala", és "Legjobb új előadó" tartoznak ide), továbbá a szavazólapjaikon szereplő összesen 30 kategóriacsoporton (zenei műfajon) belül nem több mint 9 kategóriában jelölik a felvételt. Kategóriánként csak 5 jelöltet támogathatnak. Ezután összesítik a szavazatokat.
Kategóriánként az öt legtöbb szavazatot kapott felvétel lesz hivatalosan jelölt a Grammy-díjra. Azonos szavazatszámok esetén lehet csak ötnél több hivatalos jelölt egy kategóriában. Miután kihirdették a jelölteket, az Akadémia tagjai megkapják a szavazólapokat a végső döntéshez. A tagok ezután az általános kategóriacsoportban, ill. további 8 kategóriacsoporton belül voksolhatnak. A szavazólapokat zárt ajtók mögött az egyik legnagyobb független könyvvizsgáló cég, a Deloitte Touche Tohmatsu összesíti.[9] A szavazatok megszámlálása után kihirdetik a Grammy-díj nyerteseit. Adott kategóriát a legtöbb szavazatot kapott felvételi nyeri, de holtverseny lehetséges.
A nyerteseknek átadják a Grammy-díjat, míg azok a jelöltek, akik nem nyertek, egy medált kapnak jelöltségük igazolására. Mindazon akadémiai tagok, akik a jelöltállításban és a végső döntésben részt vesznek, kizárólag a minőség alapján szavaznak. Nem vehetik figyelembe az eladási adatokat, a slágerlistás helyezéseket, a személyes barátságokat, helyi kötődéseiket, vagy a saját cégükhöz való lojalitást. Ajándékok elfogadása tilos. A tagoknak az Akadémia integritásának megőrzését szem előtt tartva kell voksolniuk. Mind a jelölési, mind a végső szavazási procedúra megköveteli, hogy a tagok csakis saját szakterületüknek megfelelő kategóriacsoportokban szavazzanak.
Számos zenei előadó adott hangot a Grammy-díjjal kapcsolatos ellenérzéseinek. Maynard James Keenan, a Tool nevű progresszív metál-együttes frontembere így bírálta a Grammyt:[10]
Azt hiszem, a Grammy nem más, mint egy gigantikus promóciós gépezet a zeneipar számára. Alacsonyan tartják a szellemi színvonalat, és a tömegeket táplálják. Nem a művészeteket ismerik el, és nem azért díjazzák a művészt, amit megalkotott. Valójában így működik az egész.
Gyakran kritizálják a Grammyt, hogy nem tükrözi a közvéleményt. Néhány kritikus vitatja, hogy az olyan nagyszabású díjátadók, mint a Grammy, pusztán csak a zeneipar kísérletei lennének, hogy magukat dicsérjék, miközben a termékeiket reklámozzák. Néhány kritikus vitatja, hogy a nyertesek alapvetően a jelölő és szavazó akadémiai tagok társadalmi, politikai és művészeti preferenciáit tükrözik.
Sokan azért kritizálják, mert a lényegesnél sokkal több kategóriában oszt ki díjakat, és a terjedelmes gálaműsor nagy része csak töltelék.[11] Bono, a U2 frontembere, szintén kritizálta a Grammyt korábban, ám később méltányolni kezdte a díjat:
Volt ott minden: harag, szeretet, megbocsátás, család, közösség és a történelem legmélyebb érzékelése... Itt volt az amerikai zene teljes ereje, hogy kivívja az arroganciámat. A műsor többi részét új szemmel néztem. A Grammy-díj egyetlen csarnokba invitálta a jazz, a rock, a country, a soul és a klasszikus zenét. Semmibe veszik a demográfiai kutatásokat, amelyek a kategóriák összeállítását segítenék, semmi előzetes kutatás – egy őrült katyvasza az alaposságnak és az abszurditásnak, illetve annak a borzongató felismerése, hogy ami valakinek Mozart, az egy másiknak Vegas.[12]
Eddig a Milli Vanilli volt az egyetlen zenei formáció, melytől elvették a díjat, miután kiderült, hogy csak playback produkció volt.
Helyezés | Előadó | Díjak |
---|---|---|
1 | Beyoncé | 32 |
2 | Solti György | 31 |
Quincy Jones | ||
4 | Alison Krauss | 27 |
5 | Pierre Boulez | 26 |
6 | Chick Corea | 25 |
Vladimir Horowitz | ||
John Williams | ||
9 | Jay-Z | 23 |
10 | Vince Gill | 22 |
U2 | ||
Kanye West | ||
Stevie Wonder | ||
14 | Henry Mancini | 20 |
Pat Metheny | ||
Al Schmitt | ||
Bruce Springsteen |
Helyezés | Életkor | Előadó |
---|---|---|
1 | 8 éves | Leah Peasall |
2 | 9 éves, 66 napos | Blue Ivy Carter |
3 | 11 éves | Hannah Peasall |
4 | 14 éves | Sarah Peasall |
5 | 14 éves, 182 napos | LeAnn Rimes |
6 | 14 éves, 313 napos | Luis Miguel |
7 | 16 éves, 308 napos | Stephen Marley |
8 | 17 éves, 80 napos | Lorde |
9 | 18 éves, 39 napos | Billie Eilish |
10 | 18 éves, 105 napos | Daya |
Helyezés | Életkor | Előadó |
---|---|---|
1 | 97 éves, 221 napos | Pinetop Perkins |
2 | 95 éves, 31 napos | George Burns |
3 | 94 éves, 132 napos | Jimmy Carter (2019) |
4 | 91 éves, 137 napos | Jimmy Carter (2016) |
5 | 90 éves, 52 napos | Elizabeth Cotten |
6 | 90 éves, 26 napos | Betty White |
Helyezés | Előadó | Jelölések |
---|---|---|
1 | Quincy Jones | 80 |
Jay-Z | ||
3 | Beyoncé | 88 |
Paul McCartney | ||
5 | Solti György | 74 |
Stevie Wonder | ||
7 | Henry Mancini | 72 |
John Williams | ||
9 | Kanye West | 70 |
10 | Pierre Boulez | 67 |
Chick Corea | ||
12 | Leonard Bernstein | 63 |
13 | Jay David Saks | 53 |
14 | Willie Nelson | 52 |
15 | Dolly Parton | 50 |
Thomas Z. Shepard | ||
Bruce Springsteen | ||
18 | Babyface | 49 |
James Mallinson |