A Emil Jannings témája emberek millióinak figyelmét és érdeklődését ragadta meg világszerte. Akár mai relevanciája, akár a társadalomra gyakorolt hatása, akár történelmi jelentősége miatt, a Emil Jannings olyan téma, amely vitát, vitát és elmélkedést váltott ki különböző szférákban. A terület szakértőitől a nagyközönségig a Emil Jannings őszinte érdeklődést váltott ki, és arra ösztönözte az embereket, hogy tovább vizsgálják következményeit, következményeit és lehetséges megoldásait. Ebben a cikkben elmélyülünk a Emil Jannings lenyűgöző világában, és megpróbáljuk feltárni összetettségét, megérteni relevanciáját, és elemezni a mai világunkra gyakorolt hatását.
Emil Jannings | |
Született | Theodor Friedrich Emil Janenz 1884. július 23.[1][2][3][4][5] Rorschach[6] |
Elhunyt | 1950. január 2. (65 évesen)[6][2][3][4][5] Strobl |
Állampolgársága | német |
Házastársa |
|
Foglalkozása | |
Kitüntetései |
|
Halál oka | májtumor |
Sírhelye | Sankt Wolfgang im Salzkammergut - cemetery[8] |
Színészi pályafutása | |
Aktív évek | 1914–1945 |
Díjai | |
Oscar-díjak | |
Legjobb férfi főszereplő Az elsodort ember, A hontalan hős (1929) | |
Emil Jannings aláírása | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Emil Jannings témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Emil Jannings (Rorschach, Svájc, 1884. július 23. – Strobl, Ausztria, 1950. január 2.) Oscar-díjas német színész.
Jannings a némafilm korszak legjobb színészei közé tartozott. Hollywoodi kitérője során Oscar-díjat is nyert. Később visszatért Németországba, ahol Adolf Hitler hatalomra kerülése után a Harmadik Birodalom ünnepelt művészei között foglalt helyet.
Theodor Friedrich Emil Janenz néven látta meg a napvilágot Svájcban egy amerikai német[9] apa és orosz származású német anya gyermekeként.[10][11] A család rövidesen a németországi Görlitzbe költözött, ahol a színházi pályafutása is elkezdődött. Brémában és Lipcsében is dolgozott mielőtt Berlinbe került vola Max Reinhardt színtársulatához.
1922-ben találkozott Friedrich Wilhelm Murnauval, akivel gyümölcsöző filmes kapcsolatba került. Először egy Othello feldolgozásban szerepelt, majd Az utolsó emberben. 1925-ben a Tartuffe címszerepében volt látható, majd egy évvel később az Ördögöt alakította a Murnau egyik leghíresebb munkájában, a Faustban.
Hollywoodi karrierje is sikeresen indult. Az első Oscar ceremónián Jannings vehette át a legjobb férfi főszereplőnek járó aranyszobrot a The Way of All Fleshért és A hontalan hősért. A hangosfilmek betörése viszont letörte amerikai karrierjét, mert az erős német akcentusa nehezen volt érthető.
Visszatért Németországba, ahol szerepelt az első jelentős hangos német játékfilmben, a Josef von Sternberg rendezte A kék angyalban Marlene Dietrich partnere volt.
A Harmadik Birodalomban több filmben is szerepelt, amely a nemzetiszocializmust népszerűsítette. Többször dolgozott együtt Veit Harlannal, a rendszer hű rendezőjével is. 1941-ben Joseph Goebbels propagandaminiszter Az Állam Művésze díjra is nevezte.
Marlene Dietrich, akivel korábban jó kapcsolatokat ápolt, ezért a tevékenységéért meggyűlölte őt és mély megvetéssel kezelte.[12]
Jannings náci-propagandához kötődő filmjei színvonaluk tekintetében nagyban alulmúlták a korábbi sikerfilmjeit, inkább keltették statikus színpadi előadások lefilmezését, habár Jannings valamelyest megőrizte humoros oldalát.[13]
A második világháború és a német vereség után már nem kapott semmilyen színészi munkát, amit az előző rendszerben betöltött helyével indokoltak.
1945-ben kényszerű visszavonulása után Ausztriába költözött Salzburg mellé. 1947-ben megkapta az osztrák állampolgárságot is. 1950-ben hunyt el 65 évesen májrákban. Az Oscar-díja ma a berlini Filmmúzeumban tekinthető meg.