Ebben a cikkben a Boros György (püspök) témával fogunk foglalkozni, amely az utóbbi időkben a jelenlegi társadalmunkban betöltött fontossága miatt vált aktuálissá. A Boros György (püspök) nagy vitát váltott ki, és sok ember érdeklődését felkeltette a mindennapi élet különböző területeire gyakorolt hatása miatt. Ebben a cikkben a Boros György (püspök)-hez kapcsolódó különféle szempontokat vizsgáljuk meg, eredetétől a mai hatásig, azzal a céllal, hogy mélyrehatóan elemezzük jelentését és társadalmunkra gyakorolt hatását. Ezenkívül a Boros György (püspök)-ről különböző nézőpontokat és véleményeket fogunk megvizsgálni, hogy teljes és objektív képet kapjunk a témáról. Csatlakozzon hozzánk ezen a felfedezési és elemzési úton a Boros György (püspök)-ről!
Boros György | |||||
Az erdélyi unitáriusok püspöke | |||||
Született | 1855. április 19. Tordátfalva | ||||
Elhunyt | 1941. január 25. (85 évesen) Kolozsvár | ||||
Sírhely | Házsongárdi temető | ||||
Nemzetiség | magyar | ||||
Püspökségi ideje 1928. május 20. – 1938. január 16. | |||||
Boros György (Tordátfalva, 1855. április 19. – Kolozsvár, 1941. január 25.) unitárius lelkész, erdélyi magyar unitárius püspök 1928-tól 1938-ig, teológiai és történeti tanulmányok írója, szerkesztő, műfordító.
Tanulmányait székelykeresztúri középiskolai évek után Kolozsvárt és Londonban végezte, több utat tett Angliába és Amerikába, a Harvard Egyetem tiszteletbeli doktora. Teológiai tanár, majd unitárius püspök (1928–38). Indítványára alakult meg 1885-ben Brassai Sámuel elnökletével a Dávid Ferenc Egylet, 1888-ban megindította az Unitárius Közlönyt, melynek 1924-ig szerkesztője; 1926-28-ban főmunkatársa a Véndiákok Lapjának.
Tevékeny részt vett az EME és az Erdélyi Irodalmi Társaság működésében; konzervatív irányzatot képviselt. Angol nyelvismeretét gyümölcsöztette fordításaiban (Gannet, C. Vilmos: Az édes otthon. Kolozsvár, 1896; Keller Helén siket-néma vak leány önéletírása, Budapest, 1905). Dr. Brassai Sámuel élete c. könyve (Kolozsvár, 1927) a legterjedelmesebb Brassai-monográfia, értékét a személyes emlékek és máshol fel nem lelhető kortársi visszaemlékezések rögzítése adja meg. Carlyle-ről 1933-ban tanulmányt írt (ETF 61.), megemlékezett Erasmus halálának 400. évfordulójáról (Erdélyi Múzeum, 1937/2). Számos teológiai munka szerzője.[1]
Teológiai irányú dolgozatai főleg a Keresztény Magvetőben és külön is jelentek meg. Ezek a következők: Luther Márton (Ker. Magvető, 1883.). A tizenkét apostol tanítása (görögből ford. bevezetéssel). (Ker. Magvető, 1884.) Zwingli Ulrich és theologiája (Ker. Magvető 1884). A magyar unit. irodalom 16. századbeli termékei (Ker. Magvető, 1885). A szombatosok irodalmi maradványai és vallásos nézeteik (Ker. Magvető 1886.) Az unitarismus missziója (Budapesti Dávid Ferenc-egylet I. évkönyve, 1902). Az ótestamentom új világításban (Értesítő, 1903). Józan felfogás a bibliáról (angolból ford.; Értesítő, 1904). A zsidók és unitáriusok érintkezései Észak-Amerikában (Értesítő, 1904). Új theologia és unitarizmus (Értesítő, 1909). Kriza János és nagyajtai Kovács István barátsága (Ker. Magvető, 1912). A vallás forrásai (Ker. Magvető, 1913). Visszatekintés az unit. theol. akadémia fejlődésére (Ker. Magvető, 1916). Agh István püspök élete… (Ker. Magvető, 1938).
Szerkesztésében jelentek meg: Értesítő a nemzetközi unit. conferentiáról (1897), Tizenkét cikk az unitarizmusról (1900), Az unit. vallás Dávid Ferenc korában és azután (1910) és több alkalmi kiadvány. Szerkesztette továbbá az Unit. Közlönyt 1888-tól. Újra kiadta Dávidnak „Rövid magyarázat…” c. művét (1910).
Naplója a közelmúltban jelent meg: